THE POLYPHONIC NATURE OF THE NARRATIVE IN THE SHORT-STORY ‘A GIFT ON THE POSITION’ RYHOR BAKHTA (1928)

Main Article Content

Z. TRATSIAK

Abstract

The article is devoted to a complex analysis of the short-story ‘Gift on the Position’ by R. Bakhta. The work is defined by a non-linear narrative structure characterized by the presence of several polyphonic plot lines. They branch out thanks to the narrator’s reflections on the essence of the First World War, the inclusion of correspondence between characters or retrospective episodes. Much attention is paid to the lexical component of the work, where R. Bakhta experiments with the word in order to highlight the most effective speech practices that preserve the thinking of an individual character and, at the same time, allow us to consider the phenomenon of war from a suprapersonal philosophical standpoint. The question of preserving the memory of the 1914 – 1918 events is raised. It worried the writer, whose observations of contemporaries indicated the possibility of losing the memory of the experience, because that experience was canceled by new manifestations of the continuous war.

Article Details

How to Cite
TRATSIAK, Z. (2024). THE POLYPHONIC NATURE OF THE NARRATIVE IN THE SHORT-STORY ‘A GIFT ON THE POSITION’ RYHOR BAKHTA (1928). Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities, (2), 32-36. https://doi.org/10.52928/2070-1608-2024-70-2-32-36
Author Biography

Z. TRATSIAK, Euphrosyne Polotskaya State University of Polotsk

д-р філал. навук, дац.

References

Скрыган Я. Юбілейная дата // Выбраныя творы: у 2 т. – Мінск: Маст. літ-ра, 1985. – Т.2: Апавяданні. Аповесці. Літаратурны роздум. – С. 255–258.

Багдановіч І. Бахта Рыгор // Беларускія пісьменнікі: Біябібл. сл. У 6 т. – Мінск: Белар. энцыкл., 1992. – Т. 1. – С. 264.

Клімуць Я. Кіраўшчына літаратурная // Даследаванні па германскай і славянскай філалогіі = Acta Germano-Slavica IV: зб. нав. арт. – Магілёў: МДУ імя А. Куляшова, 2010. – С. 125–134.

Адамович А. Взаимодействие белорусской и русской «военной прозы» с европейской литературной и гуманистической традицией // Собрание сочинений: в 4 т. – Минск: Маст. літ-ра, 1982. – Т.3: Хатынская повесть; «Врата сокровищницы своей отворяю …», эссе; Статьи, выступления, интервью. – С. 539–543.

Адамовіч Г. «Дадумваць да канца» і вопыт класічнай літаратуры пра вайну // Першая сусветная вайна ў народнай памяці і мастацкім адлюстраванні: мат. Міжнар. навук. канф., Мінск, 7–8 кастр. 2014 г. – Мінск: Права і эканоміка, 2014. – С. 86–90.

Бугаёў Д. Максім Гарэцкі. – Мінск: Белар. навука, 2003. – 239 с.

Васючэнка П. Першая сусветная вайна і беларускі літаратурны сімвалізм // Першая сусветная вайна ў народнай памяці і мастацкім адлюстраванні: мат. Міжнар. навук. канф., Мінск, 7–8 кастр. 2014 г. – Мінск: Права і эканоміка, 2014. – С. 77–81.

Кажамякін Г. Максім Гарэцкі і сусветная літаратура // Веснік БДУ. Сер. 4. Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. − 2002. − № 2. – С. 8–12.

Лявонава Е. «І няма нічога вышэйшага …»: Творчасць Максіма Гарэцкага ў кантэксце заходнееўрапейскай літаратуры пра Першую сусветную вайну // Агульнае і адметнае. – Мінск: Маст. літ-ра, 2003. – С. 65–72.

Мушынскі М. Падзвіжнік з Малой Багацькаўкі. Жыццёвы і творчы шлях Максіма Гарэцкага. – Мінск: Белар. навука, 2008. – 510 с.

Сінькова Л. Беларуская проза ў люстэрку ідэй страчанага пакалення, рэмаркізму // Слова ў кантэксце часу: да 80-годдзя доктара філалагічных навук, прафесара Аркадзя Іосіфавіча Наркевіча: зб.навук. прац. – Мінск: Адукацыя і выхаванне, 2009. – С. 367–373.

Тарасова Т. Проблема «человек и война» в творчестве Максима Горецкого и Анри Барбюса: дис. … канд. филол. наук: 10.01.03; 10.01.05. – Минск, 1986. – 131 л.

Бахта Р. Падарунак на пазыцыі // Уздым. Другі літаратурны зборнік бабруйская філіі «Маладняка». – Бабруйск, 1928. – С. 3–25.

Fussell, P. The Great War and Modern Memory / P. Fussell. – New York, London : Oxford University Press, 1989. – 363 p.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>