THE POLYPHONIC NATURE OF THE NARRATIVE IN THE SHORT-STORY ‘A GIFT ON THE POSITION’ RYHOR BAKHTA (1928)
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article is devoted to a complex analysis of the short-story ‘Gift on the Position’ by R. Bakhta. The work is defined by a non-linear narrative structure characterized by the presence of several polyphonic plot lines. They branch out thanks to the narrator’s reflections on the essence of the First World War, the inclusion of correspondence between characters or retrospective episodes. Much attention is paid to the lexical component of the work, where R. Bakhta experiments with the word in order to highlight the most effective speech practices that preserve the thinking of an individual character and, at the same time, allow us to consider the phenomenon of war from a suprapersonal philosophical standpoint. The question of preserving the memory of the 1914 – 1918 events is raised. It worried the writer, whose observations of contemporaries indicated the possibility of losing the memory of the experience, because that experience was canceled by new manifestations of the continuous war.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Z. TRATSIAK, Euphrosyne Polotskaya State University of Polotsk
д-р філал. навук, дац.
References
Скрыган Я. Юбілейная дата // Выбраныя творы: у 2 т. – Мінск: Маст. літ-ра, 1985. – Т.2: Апавяданні. Аповесці. Літаратурны роздум. – С. 255–258.
Багдановіч І. Бахта Рыгор // Беларускія пісьменнікі: Біябібл. сл. У 6 т. – Мінск: Белар. энцыкл., 1992. – Т. 1. – С. 264.
Клімуць Я. Кіраўшчына літаратурная // Даследаванні па германскай і славянскай філалогіі = Acta Germano-Slavica IV: зб. нав. арт. – Магілёў: МДУ імя А. Куляшова, 2010. – С. 125–134.
Адамович А. Взаимодействие белорусской и русской «военной прозы» с европейской литературной и гуманистической традицией // Собрание сочинений: в 4 т. – Минск: Маст. літ-ра, 1982. – Т.3: Хатынская повесть; «Врата сокровищницы своей отворяю …», эссе; Статьи, выступления, интервью. – С. 539–543.
Адамовіч Г. «Дадумваць да канца» і вопыт класічнай літаратуры пра вайну // Першая сусветная вайна ў народнай памяці і мастацкім адлюстраванні: мат. Міжнар. навук. канф., Мінск, 7–8 кастр. 2014 г. – Мінск: Права і эканоміка, 2014. – С. 86–90.
Бугаёў Д. Максім Гарэцкі. – Мінск: Белар. навука, 2003. – 239 с.
Васючэнка П. Першая сусветная вайна і беларускі літаратурны сімвалізм // Першая сусветная вайна ў народнай памяці і мастацкім адлюстраванні: мат. Міжнар. навук. канф., Мінск, 7–8 кастр. 2014 г. – Мінск: Права і эканоміка, 2014. – С. 77–81.
Кажамякін Г. Максім Гарэцкі і сусветная літаратура // Веснік БДУ. Сер. 4. Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. − 2002. − № 2. – С. 8–12.
Лявонава Е. «І няма нічога вышэйшага …»: Творчасць Максіма Гарэцкага ў кантэксце заходнееўрапейскай літаратуры пра Першую сусветную вайну // Агульнае і адметнае. – Мінск: Маст. літ-ра, 2003. – С. 65–72.
Мушынскі М. Падзвіжнік з Малой Багацькаўкі. Жыццёвы і творчы шлях Максіма Гарэцкага. – Мінск: Белар. навука, 2008. – 510 с.
Сінькова Л. Беларуская проза ў люстэрку ідэй страчанага пакалення, рэмаркізму // Слова ў кантэксце часу: да 80-годдзя доктара філалагічных навук, прафесара Аркадзя Іосіфавіча Наркевіча: зб.навук. прац. – Мінск: Адукацыя і выхаванне, 2009. – С. 367–373.
Тарасова Т. Проблема «человек и война» в творчестве Максима Горецкого и Анри Барбюса: дис. … канд. филол. наук: 10.01.03; 10.01.05. – Минск, 1986. – 131 л.
Бахта Р. Падарунак на пазыцыі // Уздым. Другі літаратурны зборнік бабруйская філіі «Маладняка». – Бабруйск, 1928. – С. 3–25.
Fussell, P. The Great War and Modern Memory / P. Fussell. – New York, London : Oxford University Press, 1989. – 363 p.
Most read articles by the same author(s)
- Z. TRATSIAK, ALTERNATIVE WAR SPACE IN THE NOVEL A FABLE BY WILLIAM FAULKNER, Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities: No. 2 (2019)
- Z. TRATSIAK, AMERICAN SOLDIERS’ NARRATIVE AND PROSE ABOUT WORLD WAR I: THE GENERAL AND THE PECULIAR (ON THE EXAMPLE OF ‘ECHOES FROM OVER THERE’), Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities: No. 10 (2017)
- Z. TRATSIAK, ALES HARODNYA’S SHORT STORY ‘IN THE WATER-MEADOWS’ – A FORGOTTEN WORK OF THE FORGOTTEN WAR, Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities: No. 2 (2017)
- Z. TRATSIAK, SPECIFIC CHARACTER OF THE BELARUSIAN NATIONAL SELF-CONSCIOUSNESS (ON M. HARETSKY’S LITERARY AND JORNALISTIC HERITAGE), Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities: No. 10 (2015)
- Z. TRATSIAK, AUTOBIOGRAPHICAL, DOCUMENTARY AND ARTISTIC AS COMPLEMENTARY MEANS CONSTRUCTING THE FIRST WORLD WAR REALITY IN THE STORY ‘DUSK SEEN FROM AFAR’ BY YA. BRYL, Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities: No. 4 (2024)
- Z. TRATSIAK, CONTINUITY OF ANTIMILITARY AMERICAN LITERARY TRADITION IN THE SECOND HALF OF THE 19TH – THE FIRST THIRD OF THE 20TH CENTURY, Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities: No. 2 (2015)
- Z. TRATSIAK, WAR REALITY INTERPRETATION IN E. HEMINGWAY’S EPISTOLARY HERITAGE, Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities: No. 2 (2016)
- Z. TRATSIAK, EUROPEAN WAR AS SEEN BY AMERICAN (ON THE MATERIAL OF ‘ONE MAN’S INITIATION – 1917’ BY JH. DOS PASSOS), Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities: No. 10 (2016)