THE PROFESSIONAL INITIATIVITY AS A SIGNIFICANT QUALITY OF THE PERSINALITY OF THE FUTURE TEACHER

Main Article Content

A. KOVZUT
A. CHEKINA

Abstract

In the article the semantic and substantial intrinsic characteristics of the concepts «initiative», «initiativity», and «professional initiativity» are considered. Authors analyze various approaches to studying of these phenomena and pay attention to the analysis of the existing theories of formation of initiativity. However the main foreshortening is turned towards the research of one of the most important personal properties of the modern teacher – his professional initiativity which is the key to effective professional activity of the specialist in its social and personal aspects now. Results of diagnostics of initiativity at students of 1 and 4 courses of an institution of higher education are presented in thearticle. They confirm the assumption that the traditional vocational training of future teachers does not provide formation of this quality of the personality up to standard. Authors also planned the main directions of purposeful work on formation of professional initiativity in future teachers in the higher education system.

Article Details

How to Cite
KOVZUT, A., & CHEKINA, A. (2019). THE PROFESSIONAL INITIATIVITY AS A SIGNIFICANT QUALITY OF THE PERSINALITY OF THE FUTURE TEACHER. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 7-11. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/111
Author Biography

A. CHEKINA, Yanka Kupala State University of Grodno

канд. пед. наук, доц

References

Шанц, Е.А. Инициативность как одно из социально-значимых качеств личности студента в общественно-полезной деятельности [Электронный ресурс] / Е.А. Шанц // Актуальные вопросы современной педагогики : материалы II Междунар. науч. конф., Уфа, июль 2012 г. – Режим доступа: https://moluch.ru/conf/ped/archive/60/2570/. – Дата доступа: 12.03.2019.

Концепция непрерывного воспитания детей и учащейся молодежи в Республике Беларусь [Электронный ресурс] : постановление М-ва образования Респ. Беларусь от 15 июля 2015 № 82 // ЭТАЛОН. Законодательство Республики Беларусь / Нац. центр правовой информ. Респ. Беларусь. – Минск, 2016. – Режим доступа: https://method.nchtdm.by/dokumenty_ministerstva_obrazovaniya_respubliki_belarus/. – Дата доступа : 11.03.2019.

Макаренко, A.C. Методика организации воспитательного процесса : соч. в 7 т. / А.С. Макаренко. – М. : Просвещение, 1960. – Т. 7. – 411 с.

Богоявленская, Д.Б. Интеллектуальная активность как проблема творчества / Д.Б. Богоявленская. – Ростов н/Д : Изд-во Рост. ун-та, 1983. – 173 с.

Рубинштейн, С.Л. Теоретические вопросы психологии и проблемы личности / С.Л. Рубинштейн // Проблемы общей психологии. – 1973. – № 2. – С. 241–342.

Высоцкий, А.И. Волевая активность школьников и методы ее изучения / А.И. Высоцкий. – Челябинск : Челяб. ГПИ, 1979. – С. 234.

Селиванов, В.И. Вопросы воли в советской педагогике / В.И. Селиванов // Вопросы психологии и педагогики воли. – 1969. – № 4. – С. 3–16.

Абраменко, В.И. Закономерности развития характера у подростков и условия его формирования : дис. … д-ра психол. наук : 19.00.07 / В.И.Абраменко. – Киев, 1986. – 476 л.

Сафина, Р.Б. Особенности психологической структуры инициативности как системного свойства личности / Р.Б. Сафина, Э.И. Карамова // Вестник Башк. ун-та. – 2007. – № 4. – С. 207–210.

Борисова, Т.С. Активность и инициативность как основа формирования социальной ответственности учащейся молодежи / Т.С. Борисова // Вестник ТГПУ. – 2011. – № 1. – С. 131–136.

Безрукова, В.С. Основы духовной культуры (энциклопедический словарь педагога) / В.С. Безрукова. – Екатеринбург : Деловая книга, 2000. – 237 с.