DIFFERENCES IN THE EXPRESSION OF CREATIVITY AND TOLERANCE FOR UNCERTAINTY BETWEEN UNIVERSITY PROFESSORS AND TEACHERS
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article presents the results of a study of differences in the severity of indicators of creativity and tolerance to uncertainty between university professors and teachers. It was found that emotional readiness, intolerance to uncertainty, flexibility prevail among teachers in comparison with university professors, while in relation to indicators of other types of creativity and tolerance to uncertainty, no significant differences were found between the compared groups.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I. ANDREYEVA, Polotsk State University
д-р психол. наук, проф.
References
Андреева, И.Н. Адаптация опросника эмоциональной креативности / И.Н. Андреева // Психол. журн. – 2011. – № 1–2. – С. 75–81.
Андреева, И.Н. Эмоциональная креативность и ее отличия от эмоционального интеллекта / И.Н. Андреева // Вiсн. Чернiгiв. держ. пед. ун-ту iм. Т.Г. Шевченка. – Чернігів : ЧДПУ, 2006. – Вип. 41. – Т. 1. – С. 13–15.
Банюхова, А.Е. Проявление креативности в зависимости от статуса в группе и типа профессии / А.Е. Банюхова //Психология XXI века : материалы науч.-практ. конф. студентов, аспирантов и молодых ученых. – СПб., 2008. – С. 220–228.
Воронин, А.Н. Методы психологической диагностики / А.Н. Воронин, Т.В. Галкина. – Вып. 2. – М. : Изд-во РАН, 1994. – 182 с.
Ильин, Е.П. Психология творчества, креативности, одаренности / Е.П. Ильин. – СПб. : Питер, 2009. – 448 с.
Корнилова, Т.В. Новый опросник толерантности-интолерантности к неопределенности / Т.В. Корнилова // Психол. журн. – 2010. – № 6. – С. 74–86.
Креативность как одна из характеристик личности будущего педагога [Электронный ресурс] / Наука, образование и культура. – 2018. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/kreativnost-kak-odna-iz-harakteristik-lichnosti-buduschego-pedagoga-1/viewer. – Дата доступа: 15.04.2021.
Психология креативности / Т. Любарт [и др.]. – М. : Когито-Центр, 2009. – 215 с. – (Университетское образование).
Мижериков, В.А. Введение в педагогическую деятельность : учеб. пособие / В.А. Мижериков, М.Н, Ермоленко. – М. : Пед. общество России, 2002. – 268 с.
Сборник психологических тестов / сост. Е.Е. Миронова. – Ч. II. – Минск : ЭНВИЛА, 2006. – 146 с.
Понятие и сущность вербальной креативности [Электронный ресурс] // Общая характеристика вербальной креативности. – 2009. – Режим доступа: https://studbooks.net/1642878/psihologiya/ponyatie_suschnost_verbalnoy_kreativnosti_psihologo_pedagogicheskaya_harakteristika_studenchestva – Дата доступа: 22.03.2021.
Стернберг, Р. Практический интеллект / Р. Стернберг. – СПб. : Питер, 2002. – 272 с.
Фетискин, Н.П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп : учеб. пособие / Н.П. Фетискин, В.В. Козлов, Г.М. Мануйлов. – М. : Изд-во Института Психотерапии, 2002. – 490 с.