THE INTEGRATED EDUCATIONAL-PROFESSIONAL SPACE AS THE FACTOR OF INCREASE IN PROFESSIONAL AND PEDAGOGICAL MOTIVATION OF FUTURE SPECIALISTS OF EDUCATION
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article is devoted to consideration of a problem of modernization of vocational training of future teachers by strengthening of its practical orientation. One of solutions of this problem is designing of the new educational space based on close interaction and integration of resources of university and organizationscustomers of specialists. In article the author's model of the integrated educational-professional space of training of teachers is characterized. This model including a number of the interconnected components: target, structural, resource, substantial, procedural-activity and productive. The professional-pedagogical motivation at future teachers was studied by means of "Self-assessment of Professional-Pedagogical Motivation" by N. P. Fetiskin. This tool allows to define at what step of a motivational ladder there is a student: from indifference to future profession to the professional need to seize bases of pedagogical skill.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A. CHEKINA, Yanka Kupala State University of Grodno
канд. пед. наук, доц.
L. VILCHYNSKAYA, Yanka Kupala State University of Grodno
канд. мед. наук
References
Бондырева, С.К. Психолого-педагогические проблемы интегрирования образовательного пространства / С.К. Бондырева // Избр. тр. – М. : МПСИ ; Воронеж : МОДЭК, 2003. - 352 с.
Борытко, Н.М. Пространство воспитания: образ бытия : моногр. / Н.М. Борытко. - Волгоград : Перемена, 2000. - 225 с.
Виленский, М.Я. Образовательное пространство как педагогическая категория / М.Я. Виленский, Е.В. Мещерякова // Пед. образование и наука. - 2002. -№ 2. - С. 8-12.
Гинецинский, В.И. Проблемы структурирования мирового образовательного пространства / В.И. Гинецинский // Педагогика. - 1997. -№ 3. - С. 10-15.
Мещерякова, Е.В. Педагогическое взаимодействие в образовательном пространстве: методологические основы профессиональной подготовки учителя : моногр. / Е. В. Мещерякова. - Волгоград : Перемена, 2002. - 323 с.
Пономарев, Р.Е. Образовательное пространство как основополагающее понятие теории образования / Р.Е. Пономарев // Пед. образование и наука. – 2003. – № 1. – С. 29-31.
Громкова, М.Т. Психология и педагогика профессиональной деятельности : учеб. пособие для вузов / М.Т. Громкова. - М. : ЮНИТИ-ДАНА, 2003.- 415 с.
Гураль, С.К. Синергетическая модель развития образовательного пространства / С.К. Гураль, О.А. Обдалова // Язык и культура. - 2011. -№ 4. - С. 90-94.
Козырев, В.А. Построение модели гуманитарной образовательной среды / В.А. Козырев // Педагог: наука, технология, практика. - 1999. -№ 2 (7). - С. 26-32.
Беспалько, В.П. Системно-методическое обеспечение учебно-воспитательного процесса подготовки специалистов / В.П. Беспалько, Г. Ю. Татур. – М. : Высш. школа, 1989. – 144 с.
Лодатко, Е.А. Моделирование педагогических систем и процессов : моногр. / Е.А. Лодатко. - Славянск : СГПУ, 2010. - 148 с.
Михеев, В.И. Моделирование и методы теории измерений в педагогике / В.И. Михеев. - М. : Высш. школа, 1987. - 189 с.
Монахов, В.М. Педагогическое проектирование – современный инструментарий дидактических исследований / В.М. Монахов // Школьные технологии. – 2001. – № 5. – С. 75–89.
Ясвин, В.А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию / В.А. Ясвин. - 2-е изд., испр. и доп. - М. : Смысл, 2001. - 366 с.
Гребенков, И.В. Теория обучения и моделирования учебного процесса / И.В. Гребенков, Е.В. Чупрунов // Вестн. Нижегород. ун-та им. Н.И. Лобачевского. - 2007. - № 1. - С. 28–32.
Камалеева, А.Р. Теоретические основы моделирования педагогических систем / А.Р. Камалеева, Э.Ф. Нургазизова // Вестн. Челяб. гос. пед. ун-та. - 2010. -№ 1. - С. 114–127.
Шибаев, В.П. Моделирование как вид профессиональной деятельности вузовского педагога / В.П. Шибаев // Вестн. Ставропол. гос. ун-та. – 2008. -№ 54. – С. 39-42.
Фетискин, Н. П. Социально-психологическая диагностика развития личности и малых групп / Н.П. Фетискин, В.В. Козлов, Г.М. Мануйлов. - М. : Изд-во Ин-та психотерапии, 2002. - 490 с.
Most read articles by the same author(s)
- A. KOVZUT, A. CHEKINA, THE PROFESSIONAL INITIATIVITY AS A SIGNIFICANT QUALITY OF THE PERSINALITY OF THE FUTURE TEACHER, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2019)
- A. CHEKINA, O. CHEKH, THE COURSE "EDUCATION IN THE CONTEXT OF MODERN SOCIO-ECONOMIC PROCESSES" AS A RESOURCE FOR THE DEVELOPMENT OF THE PROFESSIONAL-PEDAGOGICAL WORLDVIEW IN MASTER’S STUDENTS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 1 (2023)
- K. SAADI, A. CHEKINA, PHENOMENOLOGICAL AND OPERATIONAL CHARACTERISTICS OF THE SPEECH COMPETENCE OF PRESCHOOL CHILDREN, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 2 (2023)
- A. CHEKINA, THE COHERENT-SPATIAL TECHNOLOGY OF THE DEVELOPMENT OF THE SOCIO-ECONOMIC COMPETENCE IN FUTURE EDUCATION SPECIALISTS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2020)
- N. MIHAILOVA, A. CHEKINA, THE INNOVATIVE INTENTION AS THE FACTOR OF THE EFFECTIVE ECONOMICAL FOCUSED PROFESSIONAL ACTIVITY OF SPECIALISTS OF EDUCATION, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2018)
- A. CHEKINA, ORGANIZATION OF PRACTICAL TRAINING FOR FOREIGN POSTGRADUATES DOING AN ENGLISH-LANGUAGE MASTER’S PROGRAMME REMOTELY, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 13 (2022)
- A. CHEKINA, N. MIHAILOVA, THE PRAGMATIZATION OF EDUCATION IS THE CONCEPTUAL BASIS OF TRAINING OF SPECIALISTS OF EDUCATION, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2017)
- A. CHEKINA, SOCIOCULTURAL PREREQUISITES OF ENHANCEMENT OF PROFESSIONAL TRAINING OF SPECIALISTS OF EDUCATION, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2016)
- A. CHEKINA, GENERAL PROVISIONS OF THE CONCEPT OF FORMATION OF SOCIAL-ECONOMIC COMPETENCE OF FUTURE SPECIALISTS OF EDUCATION IN THE CONDITIONS OF NETWORK INTERACTION, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 7 (2016)
- H. NASSARH, A. CHEKINA, THE ESSENCE AND STRUCTURE OF THE ARABIC LANGUAGE COMPETENCE OF ISRAELI SECONDARY SCHOOL STUDENTS, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 1 (2024)