SOCIOCULTURAL PREREQUISITES OF ENHANCEMENT OF PROFESSIONAL TRAINING OF SPECIALISTS OF EDUCATION
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
Article purpose - the characteristic of the main current trends in development of society and education which cause the leading lines of innovations in the higher education. These tendencies characterize prerequisites for development of a problem of forming at students of various aspects of subject experience in the socialeconomic sphere. The most significant among these prerequisites are these: globalization, transition to society of knowledge, strong dynamism of social processes, strengthening of tendencies of a subjektivation in society, commercialization of education, an orientation of national educational policy on improvement of quality of education which is based on equal balance of interests of the state, society and personality, an education pragmatization. These tendencies do urgent a task of mastering future specialists social-economic competence. Forming of social-economic competence of practice of universities will allow to establish balance of the social and personal order for the higher pedagogical education. It will provide training of graduates who possess specific tools of activities which are necessary for effective embedding of her subject in social-economic system of the region, country, the world community.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A. CHEKINA, Yanka Kupala State University of Grodno
канд. пед. наук, доц.
References
Попов, А.А. Социально-философские основания современных практик открытого образования : автореф. дис. … д-ра филос. наук : 09.00.11 / А.А. Попов. – Томск, 2009. - 49 с.
К обществам знания [Электронный ресурс] : всемирный докладЮНЕСКО. – Париж : ЮНЕСКО, 2005. – Режим доступа: http://www.ifap.ru/library/book042.pdf. – Дата доступа: 30.04.2016.
Константинов, Г.Н. Интеллектуальное предпринимательство и предпринимательский университет [Электронный ресурс] : пленарный доклад / Г.Н. Константинов, С.Р. Филонович – Режим доступа: http://www.buk.irk.ru/exp_seminar/5/doc1.pdf. – Дата доступа: 24.09.2016.
Бехманн, Г. Общество знания - трансформация современных обществ / Г. Бехманн // Концепция «общества знания» в современной социальной теории. – М. : РАН, 2010. – С. 39–65.
Иванова, З.И. Общие тенденции в международном высшем образовании с позиций глобализации образования / З.И. Иванова // Изв. Саратов. ун-та. Новая серия. Сер. Философия. Психология. Педагогика. - 2007. - Вып. 1. - Том 7. – С. 77-80.
Михайличенко, Д.Г. Субъективация современного человека на фоне технологий массовой манипуляции психикой / Д.Г. Михайличенко. - Уфа : РИЦ БашГУ, 2010. - 180 с.
Смирнов, А.Е. Процессы субъективации: социально-философский анализ : автореф. дис. ... д-ра филос. наук : 09.00.11 / А.Е. Смирнов. - Иркутск, 2011. - 45 с.
Вишнякова, С.М. Профессиональное образование : словарь : ключевые понятия, термины, актуальная лексика / С.М. Вишнякова. – М. : НМЦ СПО, 1999. – 538 с.
Дюжиков, С.А. Современное государство на рынке образовательных услуг : социально-философский анализ / С.А. Дюжиков. – М. : Социально-гуманитар. знания, 2010. – 137 с.
Национальная стратегия устойчивого социально-экономического развития Республики Беларусь на период до 2020 года / Нац. комиссия по устойчивому развитию Респ. Беларусь ; редкол.: Л.М. Александрович [и др.]. – Минск : Юнипак, 2004. – 202 с.
Жук, А.И. Образование в интересах устойчивого развития – приоритет образовательной политики Беларуси / А.И. Жук, Н.Н. Кошель // Столичное образование сегодня. – 2011. – № 2. – С. 3–6.