THE INNOVATIVE INTENTION AS THE FACTOR OF THE EFFECTIVE ECONOMICAL FOCUSED PROFESSIONAL ACTIVITY OF SPECIALISTS OF EDUCATION
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
Article is devoted to consideration of some aspects of improvement of vocational training of future specialists of education. The qualification of specialists of education has to meet as much as possible requirements of society and also to become the guarantor of their own socio-economic wellbeing. The attention of the authors is drawn to analysis of one of the most important personal properties of the specialists of education – the innovative intention. The innovative intention is the key to the effective economical focused professional activity. Results of diagnostics of the innovative intention at students of final years of universities and practicing specialists of education of Republic of Belarus are presented in the article. These results confirm the assumption that neither traditional vocational training of specialists of education, nor their professional work provide the formation of the innovative intention up to standard. In the article the main areas of work are also determined by formation of the innovative intention at future teachers in the system of the higher education.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
N. MIHAILOVA, Yanka Kupala State University of Grodno
канд. пед. наук
A. CHEKINA, Yanka Kupala State University of Grodno
канд. пед. наук, доц.
References
Белоцерковский, А.В. Образование и бизнес: шаг навстречу / А.В. Белоцерковский // Высшее образование в России. – 2009. – № 12. – С. 3−8.
Лебедева, Н.М. Имплицитные теории инновативности: межкультурные различия / Н.М. Лебедева // Психология. –2012. – Т. 9. – № 1. – С. 89–106.
Имедадзе, И.В. Ситуативное развитие мотивации и установка / И.В. Имедадзе // Вопросы психологии. – 1989. - № 2. – С. 90-97.
Щупленков, О.В. Проблема формирования инновационной личности в современном обществе [Электронный ресурс] / О.В. Щупленков, Н.О. Щупленков // Психолог. - 2013. - № 8. - С. 21-70. - Режим доступа: http://e-notabene.ru/psp/article_10493.html. – Дата доступа: 04.08.2017.
Сандаков, Д. Системный кризис высшего образования в Беларуси. Попытка осмысления и анализа [Электронный ресурс] / Д. Сандаков // Образование и обучение в Беларуси. – Режим доступа: http://obrazovanie.by/sandakov/krizis.html. - Дата доступа: 03.01.2018.
Казачихина, М.В. Развитие у педагогов установки на инновационную деятельность в процессе повышения квалификации / М.В. Казачихина // Педагогическое образование в России. – 2012. - № 4. – С. 79-83.
Ценности культуры и модели экономического поведения : моногр. / под ред. Н.М. Лебедевой, А.Н. Татарко. – М. : Спутник+, 2011. – 389 с.