ESTABLISHMENTS OF SUPPLEMENTARY EDUCATION OF CHILDREN IN ARCHITECTURAL AND URBAN-PLANNING ENVIRONMENT OF THE CITY (ON THE EXAMPLE OF MINSK)
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The paper considers a system of establishments of supplementary education of children in the aspect of architectural organization of the educational environment of the city. It defines goals and programs of supplementary education of children, based on the normative documents of the Republic of Belarus. Gives a list of potential ways of organizing children’s spare time and discusses types and kinds of establishments performing these activities. Establishments of supplementary education are characterized according to the requirements to their placement in the city structure. The paper characterizes the system of supplementary education in Minsk, discusses architectural and urban-planning locations of the establishments of supplementary education in Minsk, highlights current problems and describes potential development of the system of supplementary education. Based on the research, the author suggests a scheme of construction of the system of supplementary education of children in Minsk.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Кодекс Республики Беларусь об образовании: [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.pravo.by. – Дата доступа: 24.05.2015.
Положение об учреждении дополнительного образования детей и молодёжи [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.pravo.by. – Дата доступа: 24.05.2015.
Демидова, Н.И. Анализ подходов к понятию «образовательная среда» в научной мысли XX века / Н.И. Демидова // Изв. Саратов. ун-та. Серия Философия, психология, педагогика. – 2009. – Вып. 4. – С. 113–116.
Кадурина, А.О. Оптимизация поиска архитектурно-художественного образа учебного учреждения / А.О. Кадурина // BicH. Харк. держ. акад. дизайну i мистец. – 2012. – № 2. – С. 64–72.
Козлов, М.Л. Детские образовательные учреждения / М.Л. Козлов // Академ. вестн. УралНИИпроект РААСН. – 2011. – № 3. – С. 92–97.
Микляева, Н.В. Группы кратковременного пребывания: педагогическое сопровождение / Н.В. Микляева. – М.: Сфера, 2009. – 96 с.
Гельфонд, A.Л. Архитектурное проектирование общественных зданий и сооружений: учеб. пособие / A.Л. Гельфонд. – М.: Архитектура-С, 2006. – 280 с.
Козлова, И.В. Организация пространства для детей – одна из задач архитектуры / И.В. Козлова // Прил. к науч.-техн. журналу «Строительные материалы». – 2006. –№ 7. – С. 1–3.
Молчанов, В.М. Основы архитектурного проектирования: социально-функциональные аспекты: учеб. пособие / В.М. Молчанов. – Ростов н/Д: Феникс, 2004. – 160 с.
Потехина, И.В. Организация предметно-пространственной среды как условие воспитания интереса к игре / И.В. Потехина // Актуальные проблемы воспитания в практике внешкольного образования: материалы науч.-практ. конф. – Красноярск, 2007. – С. 71–74.
Степанов, A.B. Объемно-пространственная композиция: учебник для вузов / A.B. Степанов [и др.]. – М.: Архитектура-С, 2011. – 256 с.
Степанов, В.И. Организация сети учреждений для внеучебной работы в городах: рекомендации [Текст] / В.И. Степанов, Л.Б. Мирчевская. – М.: Стройиздат, 1983. – 16 с.
Степанов, В.И. Организация сети школ, межшкольных учебно-производственных комбинатов и внешкольных учреждений [Текст] / В.И. Степанов, Л.Б. Мирчевская. – М.: Стройиздат, 1975. – 13 с.
Книга, Е.Н. Факторы, влияющие на архитектуру учреждений дополнительного образования / Е.Н. Книга, И.О. Ситникова // Архитектура и строительные науки. – Минск, 2014. – № 1, 2. – С. 17–19.
[Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://minsk.edu.by. – Дата доступа: 20.05.2015.