THE INNOVATIVE NATURE OF THE 20TH CENTURY DRAMA’S EVOLUTION

Main Article Content

T. BARYCHEUSKAYA

Abstract

The article examines the revolutionary breakdown of the classical tradition of theater, achieved by representatives of the avant-garde movements of the early 20th century and absurdist playwrights of the mid-twentieth century with the help of a dramatic experiment, shows the inextricable connection between experiment and the tradition of drama using the example of the absurdist play, analyzes the experimental transformation of the antitheatre aesthetics through the prism of postmodern sensibility of the late XX - early XXI centuries.

Article Details

How to Cite
BARYCHEUSKAYA, T. (2021). THE INNOVATIVE NATURE OF THE 20TH CENTURY DRAMA’S EVOLUTION. Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities, (2), 12-16. Retrieved from https://journals.psu.by/humanities/article/view/1065
Author Biography

T. BARYCHEUSKAYA, Мінскі дзяржаўны лінгвістычны ўніверсітэт

канд. філал. навук

References

Litvin, M. Hamlet’s Arab Journey: Shakespeare’s Prince and Nasser’s Ghost / M. Litvin. – Princeton University Press, 2011. – 280 p.

Lehmann, H-Th. Postdramatisches Theater / H.-Th. Lehmann. – Frankfurt am Main : Verlag der Autoren, 2008. – 507 S.

Стеценко, Е.А. Концепция традиции в литературе ХХ века / Е.А. Стеценко // Художественные ориентиры зарубежной литературы ХХ века. – М. : ИМЛИ РАН, 2002. – С. 47–82.

Маньковская, Н.Б. Эстетика постмодернизма / Н.Б. Маньковская. – СПб. : Алетейя, 2000. – 347 с.

Луков, В.А. История литературы. Зарубежная литература от истоков до наших дней : учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений / В.А. Луков. – М. : Издательский центр “Академия”, 2003. – 512 с.

Деррида, Ж. Письмо и различие / Ж. Деррида ; [пер. с франц.]. – СПб. : Академический проект, 2000. – 432 с.

Арто, А. Театр и его двойник / А. Арто ; [пер. с. франц.]. – СПб. : Симпозиум, 2000. – 77 с.

Adorno, Th.W. Ästhetische Theorie / Th.W. Adorno. – Frankfurt am Main : Suhrkamp, 1995. – 527 S.

Lennartz, N. Absurdität vor dem Theater des Absurden. Absurde Tendenzen und Paradigmata untersucht an ausgewählten Beispielen von Lord Byron bis T.S. Eliot / N. Lennartz. – Trier : WVT, 1998. – 222 S.

Шабловская, И.В. История зарубежной литературы (ХХ век, первая половина) / И.В. Шабловская. – Минск : Издательский центр “Экономпресс”, 1998. – 382 с.

Васючэнка, П.В. Сучасная беларуская драматургія : дапам. для настаўнікаў / П.В. Васючэнка. – Мінск : Маст. літ., 2000. – 158 с.

Esslin, M. Das Theater des Absurden / M. Esslin. – Frankfurt am Main : Athenäum, 1967. – 482 S.

Кондаков, Д.А. Творчество Эжена Ионеско в контексте идейно-художественных исканий европейской литературы ХХ века / Д.А. Кондаков. – Новополоцк : ПГУ, 2008. – 188 с.

Esslin, M. Jenseits des Absurden: Aufsätze zum modernen Drama / M. Esslin. – Wien : Europaverlag, 1972. – 293 S.

Fischer-Lichte, E. Die Entdeckung des Zuschauers und Paradigmenwechsel auf dem Theater des 20 Jahrhunderts / E. Fischer-Lichte. – Tübingen : Francke, 1997. – 300 S.

Комаровская, Т.Е. Глобализация и сохранение национальной идентичности: американский и турецкий взгляд на проблему в белорусском контексте / Т.Е. Комаровская // Турция и Беларусь в мировом литературном процессе: материалы Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 18 окт. 2012 г. – Минск : РИВШ, 2013. – С. 33–39.

Kott, J. Spektakel – Spektakel. Tendenzen des modernen Welttheaters / J. Kott. – München : R. Piper & Co Verlag, 1972. – 173 S.