PECULIARITIES OF AUTHORIAL MASK IN THE NOVEL BY W. M. THACKERAY “VANITY FAIR”

Main Article Content

N. SHYSHKOVA

Abstract

In this article some peculiarities of authorial mask in the novel “Vanity fair” by W. Thackeray are considered. Some authorial mask markers are enumerated. Structure of the authorial mask is analyzed, which is represented in this novel it by two characters: the Manager of the performance and the Preacher. Some reasons for the choice of this type of mask are considered. Different opinions as to the number of narrating stances and are analyzed. Main reasons and ways for the narrator to deprive himself of the privileged position are examined.

Article Details

How to Cite
SHYSHKOVA, N. (2023). PECULIARITIES OF AUTHORIAL MASK IN THE NOVEL BY W. M. THACKERAY “VANITY FAIR”. Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities, (1), 138-144. https://doi.org/10.52928/2070-1608-2023-66-1-138-144
Section
Philological sciences

References

Теккерей У. История Пенденниса, его удач и злоключений, его друзей и его злейшего врага; пер. с англ. М. Лорие // Собр. соч.: в 12 т. – М.: Худож. лит., 1976. – Т. 5. – 430 с.

Thackeray W. M. The History of Pendennis: his Fortunes and Misfortunes, his Friends and his Greatest Enemy // The Work: in 22 Vol. – London: Smith, Elder, 1868. – Vol. 1. – 448 p.

Thackeray W. M. The Book of Snobs. – London: Bradbury and Evans, 1856. – 169 р.

Теккерей У. Записки Барри Линдона. Роман. Книга снобов. Очерки; пер. с англ., под общ. ред. А. Аникста, М. Лорие, М. Урнова // Собр. соч.: в 12 т. – М.: Худож. лит., 1975. – Т. 3. – 544 с.

Ray G. N. Thackeray. The Uses of Adversity 1811–1846. – New York: McGraw-Hill, 1955 – Vol. 1. – 537 p.

Бурова И.И. Романы Теккерея: Становление реалистического психологизма в английской литературе середины XIX века. – СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 1996. – 144 с.

Кирикова Е.Е. Творчество Теккерея и поэтика английского романа. Роль повествователя: автореф. дис. ... канд. филол. наук: 10.01.05. – М., 1993. – 21 с.

Климонтова А.А. Формы авторского присутствия в романе У. Теккерея «Ярмарка тщеславия» // Вестник Новгородского государственного университета им. Ярослава Мудрого. – 2013. – № 72. – С. 32–34.

Бахтин М. Вопросы литературы и эстетики. Исследования разных лет. – М.: Худож. лит., 1975. – 504 с.

Small V. A. The Authorial Persona: A Truth Conditional Account. – thesis … PHD. – University of Canterbury, 1984. – 360p.

Шмид B. Нарратология. – М.: Языки славянской культуры, 2003. – 312 с.

Осьмухина О.Ю. Авторская маска в русской прозе 1760 – 1830-х гг.: дис. ... д-ра филол. наук : 10.01.01 / Мордов. гос. пед. ин-т. – Саранск, 2009. – 495 с.

Thackeray W. M. Vanity Fair. A Novel Without a Hero. – London: Bradbury and Evans, 1849. – 624 р.

Теккерей У. Ярмарка тщеславия. Роман. Пер. с англ., под общ. ред. А. Аникста, М. Лорие, М. Урнова. Послесл. А. Аникста. Примеч. М. Лорие и М. Черневич // Собр. соч.: в 12 т. – М.: Худож. лит., 1976. – Т. 4. – 832 с.

Дьяконова Н. Я. «Литературность» Теккерея // Известия АН. Сер. литературы и языка. – 1998. – Т. 57. – № 5. – С. 3–14.

Derek McDermott B. A. Vanity Fair, Pendennis, Esmond, and The Newcomes: A Study in the Element of Dramatic Form in the Central Novels of W. M. Thackeray; A Thesis for the Degree Master of Arts. – Hamilton : McMaster University, 1967. – 97 p.

Malmgren Carl D. Reading Authorial Narration: The Example of The Mill on the Floss // Poetics Today. – 1986. – Vol. 7, No. 3 – P. 471–494.