THE ROLE OF NEGATIVE CONSTRUCTIONS IN FUNCTIONING OF THE CATEGORY OF CATEGORICITY / NON-CATEGORICITY IN THE SCIENTIFIC TEXT

Main Article Content

Y. BELIKOVA

Abstract

The article focuses on the role of the negative constructions in functioning of the communicative category of cat-egoricity / non-categoricity in the English-language scientific texts. The analysis reveals two groups of the negative structures. The first group includes negative constructions that act as markers of categoricity and emphasize the author's confidence in reliability of the presented conclusions or legitimacy of the expressed criticism. The second group embraces negative constructions that reduce categoricity of the statement, thus acting as deintensifiers, which emphasizes the interest of the participants of scientific communication in cooperation. The study reveals that the quantitative and qualitative representation of the analyzed groups of the negative constructions is influenced by the genre of the scientific text.

Article Details

How to Cite
BELIKOVA, Y. (2023). THE ROLE OF NEGATIVE CONSTRUCTIONS IN FUNCTIONING OF THE CATEGORY OF CATEGORICITY / NON-CATEGORICITY IN THE SCIENTIFIC TEXT. Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities, (3), 9-12. https://doi.org/10.52928/2070-1608-2023-68-3-9-12

References

Котюрова М.П. Категоричность / некатегоричность как свойство индивидуального стиля речи ученого // Текст: узоры ковра: сб. ст. науч.-метод. семинара «Textus» / сост. К.Э. Штайн. – Ставрополь, 1999. – С. 133–136.

Троянская Е.С. Некоторые особенности выражения отрицательной оценки в жанре научной рецензии (К вопросу о некатегоричности высказывания в научном стиле) // Язык и стиль научного изложения. Лингвометодические исследования: сб. ст. / сост. М.Я. Цвиллинг [и др.]. – М., 1983. – С. 3–22.

Кожина М.Н. О соотношении некоторых стилистических понятий и категорий с функционально-грамматическими категориями // Структура лингвостилистики и ее основные категории: сб. науч. тр. – Пермь, 1983. – С. 15–23.

Котюрова М.П., Тихомирова Л.С., Соловьева Н.В. Идиостилистика научной речи. Наши представления о речевой индивидуальности ученого. – Изд. 2-е. – М.: Флинта, 2019. – 394 с.

Задворная Е.Г. Соотношение категорий категоричности / некатегоричности и толерантности / нетолерантности в научной коммуникации // Мат. ежегод. науч. конф. препод. и аспир. ун-та, Минск, 17–27 апреля 2020 г.: в 5 ч. – Минск, 2020. – Ч. 3. – С. 11–13.

Кормилицына М.А. Категоричность и способы ее смягчения в современной прессе // Проблемы речевой коммуникации. – Саратов, 2007. – С. 62–72.

Hyland K. Boosting, hedging and the negotiation of academic knowledge // Text & Talk. – 1998. – Vol. 18. – P. 349–382.

Lakoff G. Hedges: A study in meaning criteria and the logic of fuzzy concepts // Journal of Philosophical Logic. – 1973. – Vol. 2, № 4. – P. 458–508.

Crystal D. On keeping one’s hedges in order // English Today. – 1988. – Vol. 4, № 3 (15). – P. 46–47.

Топка Л.В. Языковые средства выражения категоричности: сопоставительный анализ // Современные лингвистические теории: проблемы слова, предложения, текста: сб. науч. тр. / отв. ред. Ю. М. Малинович. – Иркутск, 2010. – С. 223–230.

Данилевская Н.В. Об особом статусе оценки в научном тексте // Вестн. Перм. гос. ун-т. – Пермь, 2013. – Вып. 2(22). – С. 37–43.