STRUCTURAL CHARACTERISTICS OF THE ENGLISH-LANGUAGE BRANDING TERMINOLOGY PRESENTED IN THE DOCUMENTS OF WORLD INTELLECTUAL PROPERTY ORGANIZATION

Main Article Content

M. ZIANKO

Abstract

The research of the structural characteristics of terminology is determined by the importance of identifying the peculiarities of the fixation of scientific knowledge in the formal structure of terms of a certain language for special purposes (LSP). The analysis of the formal structure of English-language terms reflecting the system of branding concepts has shown that the terms-phrases prevail in the studied terminology. One-word terms are not numerous and are mainly of the suffixal type. Among the affixal derivatives the terms of the suffixal type prevail. The most productive structural model of terms-phrases is a two-component attributive-prepositive phrase with adjunction. The presence of regularly repeated basic term elements can serve as a basis for the categorization of concepts. The presence of a commonality of attributive term elements in various terminological nests is considered as a system-forming factor within a spontaneously forming term system. The identification of logical-conceptual relationships between term elements can serve as a basis for the hierarchical organization of branding terminology.

Article Details

How to Cite
ZIANKO, M. (2023). STRUCTURAL CHARACTERISTICS OF THE ENGLISH-LANGUAGE BRANDING TERMINOLOGY PRESENTED IN THE DOCUMENTS OF WORLD INTELLECTUAL PROPERTY ORGANIZATION. Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities, (3), 38-42. https://doi.org/10.52928/2070-1608-2023-68-3-38-42
Section
Philological sciences

References

Лейчик В.М. О языковом субстрате термина // Вопросы языкознания. – 1986. – № 5. – С. 87–97.

Зенько М.И. Целевой корпус публикаций Всемирной организации интеллектуальной собственности: формирование и использование для исследования терминологии брендинга // Общество. Коммуникация. Образование. – 2021. – Т. 12. – № 4. – C. 81–93. DOI: https://doi.org/10.18721/JHSS.12406.

Комарова З.И. Семантизация термина в учебном научно-техническом тексте. – М.: ФЛИНТА. 2018. – 293 с.

Лейчик В.М. Терминоведение: предмет, методы, структура. – Изд. 3-е. – М.: Изд-во ЛКИ, 2007. – 256 с.

Сложеникина Ю.В. Основы терминологии. Лингвистические аспекты теории термина. – М.: Книжный дом Либроком, 2016. –120 с.

Гринев-Гриневич С.В. Терминоведение. – М.: Изд. ц-р «Академия», 2008. – 304 с.

Головин Б.Н., Кобрин Р.Ю. Лингвистические основы учения о терминах. – М.: Высш. шк., 1987. – 104 с.

Аракин В.Д. Сравнительная типология английского и русского языков. – М.: ФИЗМАТЛИТ, 2008. – 232 с.

Сорокина Э.А., Гринев-Гриневич С.В. Опыт описания формальной структуры термина (на материале английской терминологии лексикологии) // Вестн. Москов. гос. обл. ун-та. Сер.: Лингвистика. – 2020. – № 5. – С. 74–85. DOI: https://doi.org/10.18384/2310-712X-2020-5-74-85.