“PYGMALION” BY J. B. SHAW IN THE MIRROR OF MYTHOPOETICS: CRISIS OF INITIATION IN THE ERA OF MODERNISM

Main Article Content

A. SMIRNOV

Abstract

The subject of the study is the ritual and mythological subtext of the play “Pygmalion” by J. B. Shaw, which corresponds to the scheme of initiation described by V. Propp based on the material of a fairy tale. Essential for the play is the demonstratively incomplete correspondence of its plot to the classical scheme of initiation, which manifests the author's rethinking of the relationship between personal and generic (collective). The consequence of initiation for the heroine is an awareness of her own personality and a fundamental refusal to follow post-initiation scenarios of social behavior. It is shown that, in contrast to the folklore “author”, who considers the highest personal achievement of the hero of a fairy tale to be in his merger with the tribal team, the value priority for Shaw is the individual human “I”. The place of Shaw's play as an artistic and philosophical-aesthetic document of the era of modernism among other works representing deviant forms of initiation is determined.

Article Details

How to Cite
SMIRNOV, A. (2023). “PYGMALION” BY J. B. SHAW IN THE MIRROR OF MYTHOPOETICS: CRISIS OF INITIATION IN THE ERA OF MODERNISM. Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities, (3), 96-100. https://doi.org/10.52928/2070-1608-2023-68-3-96-100
Section
Philological sciences
Author Biography

A. SMIRNOV, Yanka Kupala State University of Grodno, Center for Research of Belarusian Culture, Language and Literature of the National Academy of Sciences of Belarus, Minsk

канд. филол. наук, доц.

References

Балашов П.С. Художественный мир Бернарда Шоу. – М.: Худ. лит-ра, 1982. – 326 с.

Аникст А.А. Шоу // История западноевропейского театра: в 8 т. – М.: Искусство, 1974. – Т. 6. – С. 35–75.

McGovern D. J. Eliza Undermined: The Romanticisation of Shaw’s «Pygmalion». – New Zealand, 2011. – 421 p.

Трофимова В.А. Лингвостилистические средства отражения эволюции жизненных установок протагониста (на материале пьесы Б. Шоу «Пигмалион») // Социосфера. – URL: https://oaji.net/articles/2016/1834-1459927129.pdf.

Marker Fr. J. Shaw’s early plays // The Cambridge Companion to George Bernard Shaw / ed. Chr. Innes. – New York: Cambridge University Press, 1998. – P. 103–123.

Davis T.C. Shaw’s interstices of empire: decolonizing at home and abroad // The Cambridge Companion to George Bernard Shaw / ed. Chr. Innes. – New York: Cambridge University Press, 1998. – P. 218–239.

Ромм А.С. Послесловие к пьесе «Пигмалион» // Полн. собр. пьес: в 6 т. / Б. Шоу. – Л.: Искусство, 1980. – Т. 4. – С. 622–628.

Борисова Е.Б., Князева Н.А. Лингвопоэтические средства описания поступков персонажа (на материале пьесы Б. Шоу «Пигмалион» // Изв. Волгогр. гос. пед. ун-та. – URL: https://cyberleninka.ru/article/v/lingvopoeticheskie-sredstva-opisaniya-postupkov-personazha-na-materiale-piesy-b-shou-pigmalion.

Пропп В.Я. Исторические корни волшебной сказки // Морфология волшебной сказки; Исторические корни волшебной сказки / В. Я. Пропп. – М.: КоЛибри, Азбука-Аттикус, 2021. – С. 163–635.

Шоу Б. Пигмалион // Пьесы. – М.: Правда, 1982. – С. 181–256.

Шоу Б. Пигмалион // Полн. собр. пьес: в 6 т. – Л.: Искусство, 1980. – Т. 4. – С. 205–304.

Shaw J. B. Pygmalion // The Project Gutenberg eBook of Pygmalion, by George Bernard Shaw [Электронный ресурс]. – URL: https://www.gutenberg.org/files/3825/3825-h/3825-h.htm. (дата обращения: 08.04.2023).

Shaw J. B. Pygmalion // Wikisource, the free online library [Электронный ресурс]. – URL: https://en.wikisource.org/wiki/Pygmalion. (дата обращения: 08.04.2023).

Шалимова Н.С. Роман инициации как инвариантная форма романа воспитания // Вестн. Краснояр. гос. пед. ун-та им. В.П. Астафьева. – 2014. – № 4 (30). – С. 265–268.

Смирнов И.П. От сказки к роману // Труды Отдела древнерусской литературы. – Л.: Наука, 1972. – Т. 27. – С. 284–320.

Зезюлевич А.В. В поисках идеала: сюжет о Пигмалионе в русской литературе переходных эпох // Revitalizace hodnot: umění a literatura. – Brno: Tribun EU, 2013. – С. 511–518.

Ортега-и-Гассет Х. Дегуманизация искусства // Восстание масс / Х. Ортега-и-Гассет. – М.: АСТ, 2002. – С. 213–245.

Смирнов А.С. «Точки зрения» в повествовательной структуре рассказа У. Фолкнера «Запах вербены» // Совр. методы анализа худож. произв.: материалы науч. сем. / Гродн. гос. ун-т ; сост. и ред. Г.Н. Ермоленко, Т.Е. Автухович. – Гродно: ГрГУ, 2003. – С. 99–113.

Манн Т. Введение к «Волшебной горе» // Собр. соч.: в 10 т. – М.: ГИХЛ, 1960. – Т. 9. – С. 153–171.

Руднев В.П. Словарь культуры ХХ века. – М.: Аграф, 1999. – 384 с.