THE FUNCTION OF THE NATURE IN V. BYKAV’S STORIES: TOWARDS THE DEFENITION OF RESEARCH FIELD

Main Article Content

N. LYSOVA

Abstract

The article investigates the landscape in such works by Vasil Bykau as "Third Rocket," "It does not hurt to be dead," "Sign of Misfortune," "The Alpine Ballad", "Liquidation", "Yellow sand" and others. The Place of literary landscape in the artistic conception of V. Bykau's works is determined, and the idea that the landscape is crucial for the works by V. Bykau is expressed. The landscape does not only serve as a background of events but also mirrors them from a psychological point of view and transmits the reflections of heroes and the author. V. Bykau also applies landscape motifs to make imaginative generalizations or ideological characteristics of the action, as evidenced by the landscape titles, prologues and epilogues. Landscape in the works by the Belarusian writer has existential meaning. It is a space of memory, where the author muses upon his personal life and the life of mankind.

Article Details

How to Cite
LYSOVA, N. (2016). THE FUNCTION OF THE NATURE IN V. BYKAV’S STORIES: TOWARDS THE DEFENITION OF RESEARCH FIELD. Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities, (2), 99-102. Retrieved from https://journals.psu.by/humanities/article/view/4355
Author Biography

N. LYSOVA, Polotsk State University

канд. фiлал. навук, дац.

References

Яскевiч, А. С. Вiктар Карамазаў / А. С. Яскевiч // Гiсторыя беларускай лiтаратуры ХХ стагоддзя : у 4 т. / НАН Беларусi, Аддз-не гуманiт. навук i мастацтваў, Iн-т лiт. iмя Я. Купалы; навук.рэд. У. В. Гнiламёдаў, С. С.Лаўшук. – 2-е выд. – Мінск : Бел. навука, 2004. – Т.4, кн.1. 1966–1985. – С.571–593.

Лойка, А. А. Займальная лiтаратура : эсэ / А. А.Лойка. – Мiнск : Лiтаратура i Мастацтва, 2009. – 176 с.

Сальнікава Ю. Самасьць і самота. Кіркегарыянскія рэмінісцэнцыі ў творчасці Васіля Быкава / Ю. Сальнікава // Дзеяслоў. – 2008. – № 3. – С. 303–307.

Демагина, А. М. Романы Петера Хандке в контексте смены литературных эпох (на примере романа «Медленное возвращение домой») / А. М. Демагина // Филология и культура. – Режим доступа: http://cyberleninka.ru/article/n/romany-petera-handke-v-kontekste-smeny-literaturnyh-epoh-na-primere-romana-medlennoe-vozvraschenie-domoy. – Дата доступа: 8.11.2015.

Быкаў, В. У. Доўгая дарога дадому / В. У.Быкаў. – Мiнск : ГАБТ «Кнiга», 2003. – 539 с.

Быкаў, В. У. Альпiйская балада / В.У.Быкаў. – Рэжым доступа: http://knihi.com/Vasil_Bykau/Alpijskaja_balada.html. – Дата доступу: 8.11.2015.

Буран, В. А. «…особая роль лирико-драматического мотива журавлиного крика, несущего в себе чувство необратимости свершившегося, тревогу за судьбу Родины и скорбь по невосполнимым человеческим утратам» / В. А. Буран // Василь Быков // История белорусской советской литературы. – М. : Наука и техника, 1977. – С. 725–746.

Тычына, М. А. Васiль Быкаў / М. А. Тычына // Гiсторыя беларускай лiтаратуры ХХ стагоддзя : у 4 т. / НАН Беларусi , Iн-т лiт. iмя Я.Купалы. – 2-е выд. – Мінск : Бел.навука, 2002. – Т.3. 1941–1965. – С.640–688.

Быкаў, В. У. Жоўты пясочак / В.У.Быкаў. – Рэжым доступу: http://www.represii.belreform.org/piasoczak.htm. – Дата доступу: 28.12.2015.

Быкаў, В. У. Знак бяды / В. У. Быкаў. – Мiнск :«Мастацкая лiтаратура, 1984. – 176 с.

Быкаў, В. У. Мёртвым не балiць. Без цэнзуры / В.Быкаў ; уклад., паслясл., камент. С.Шапрана. – Мiнск : МЕДЫЯЛ, 2014 – 608 с.

Леонова, Е. А. «Река, где струятся разные течения…». Мировой эстетический опыт в литературно-критической и художественной рецепции Василя Быкова // Контексты мировой литературы : сб. науч. ст.: к 70-летию А. А. Гугнина. – Новополоцк, 2011. – С. 260–271.

Экран и культура: Белорусское кино и телевидение в системе художественной культуры / А. В.Красинский [и др.]. – Минск : Наука и техника, 1988. – 255 с.

Шапран, С. Старонкі кнігі “Васіль Быкаў. Гісторыя жыцця ў дакументах, публікацыях, успамінах, лістах». “Сотнікаву” ён застаўся больш верным, чым Твардоўскаму” / С. Шапран // Дзеяслоў. – 2007. – № 6. – С. 221–249.

Быкаў, В. Лiквiдацыя. Без цэнзуры / В. Быкаў ; уклад., паслясл., камент. С. Шапрана. – Мiнск : МЕДЫЯЛ, 2014. – 608 с.