SPECIFIC FEATURES OF EDUCATIONAL AND METHODOLOGICAL FACILITIES OF MEDIEVAL UNIVERSITIES

Main Article Content

M. STRELETS
P. REZKO

Abstract

The authors show that in the Middle Ages, intellectual jobs became a source of income and improving personal social status. The growth of respect for the sphere of education affected the increasing charity and maintenance of colleges and universities. From the XII century teachers and masters became to receive constant salary. A number of women in education institutions increased too. For the first time in the history of pedagogy, the following conclusions are drawn. Medieval educational institutions not only preserved a lot of the ancient pedagogical heritage, but also created a new education system based on the principle of accessibility for all people. Latin grammar textbooks, written in medieval period, were used for many centuries later, and it indi-cates a high level of scientific and pedagogical thought of that era. At the same time at the end of the Middle Ages the theological-scholastic nature of educational institutions became a brake on further cultural and scien-tific development. Therefore, universities did not play an essential role in further establishment and development of technical education.

Article Details

How to Cite
STRELETS, M., & REZKO, P. (2021). SPECIFIC FEATURES OF EDUCATIONAL AND METHODOLOGICAL FACILITIES OF MEDIEVAL UNIVERSITIES. Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities, (9), 13-17. Retrieved from https://journals.psu.by/humanities/article/view/606
Author Biographies

M. STRELETS, Brest State Technical University

д-р ист. наук, проф.

P. REZKO, Brest State Technical University

канд. пед. наук

References

Городская культура: Средневековье и начало нового времени : сб. ст. / под ред. В.И. Рутенбурга. – Л. : Наука, 1986. – 276 с.

История лингвистических учений: Древ. мир / Н. Петровский [и др.] ; отв. ред.: А.В. Десницкая, С.Д. Кацнельсон. – Л. : Наука. Ленингр. Отд-ние, 1980. – 258 с.

История философии : учеб. пособие для студентов высших учебгых заведений / Г. Скирбекк [и др.] ; пер. с англ. В.И. Кузнецова ; под ред. С.Б. Крымского. – М. : ВЛАДОС, 2003. – 800 с.

Порядок диспутов в Сорбонне // Документы по истории университетов Европы XII–XV вв. : учеб. пособие / Воронеж. пед. ин-т ; под ред. А.Е. Москаленко. – Воронеж, 1973. – С. 107–109.

Присциан (Priscianus), римский грамматик: биография [Электронный ресурс] // Знаменитости: библиографический научный сайт // Режим доступа: http://persona.rin.ru/cgi-bin/rus/view.pl?id=31408&a=f&idr=3. – Дата доступа: 07.09.2016.

Сперанский, Н.В. Очерки по истории народной школы в Западной Европе. Возникновение народной школы. Строй западно-европейского образования в средние века / Н.В. Сперанский ; с прил. автобиогр. Ф. Платтера. – М. : Т-во тип. А.И. Мамонтова, 1896. – 454 с.

Сусов, И.П. История языкознания [Электронный ресурс] – Режим доступа: http://homepages.tversu.ru/~ips/Hist_03.htm. – Дата доступа: 26.09.2016.

Уваров, П.Ю. История интеллектуалов и интеллектуального труда в Средневековой Европе: спецкурс / П.Ю. Уваров. – М. : Ин-т всеобщ. истории Росс. акад. наук, 2000. – 98 с.

Шестаков, В.П. Музыкальная эстетика западноевропейского Средневековья и возрождения / В.П. Шестаков. – М. : Музыка, 1966. – 547 с.

Юшкевич, А.П. История математики в средние века / А.П. Юшкевич. – М. : Гос. изд. физ-мат. лит., 1961. – 448 с.

Abelson, P. The seven liberal arts: a study in medieval culture / P. Abelson. – New York : Russell and Russell, 1965. – 150 p.

Baldwin, C.S. Medieval rhetoric and poetic (to 1400) / C.S. Baldwin. – New York : Macmillan Co, 1928. – 321 p.

Colin, N. The discovery of the individual (1050–1200) / N. Colin. – London : S.P.C.K. for the Church Hist. Society, 1972. – 188 p.

Cren, C. Astronomy / C. Cren // The seven liberal arts in the middle ages / ed. D.L. Wagner. – Bloomington, 1984. – P. 218–236.

Specht, F.A. Geschichte des Unterrichtswesens in Deutschland von den altesten Zeiten bis zur Mitte des 13 Jahrhunderts / F.A. Specht. – Stuttgart : [s. n.], 1885. – 411 S.