TOPOS "BOOK" IN THE LITERATURE OF POST-MODERNISM: STRUCTURE, SEMANTICS, THE FUNCTIONING

Main Article Content

A. BAHDZEVICH

Abstract

The article presents the analysis of the topos of the "book" in the literary process of the turn of 20th – 21th centuries, the specifics of the structure of a topos: as а central semantic elements are negatively labeled components of the binary oppositions that reflect the basic philosophical levels – ontological, axiological, epistemological. The structure of the topos determines the development of the plot, builds a system of characters, and also determines the chronotope of the work. Acting as a stable image endowed with spatial coordinates, the topos "book" is represented in the text by various subtoposes. For the literature of the last decade, the following spaces are characteristic: the book itself, the library (traditional spatial images, the primary interpretation of which is associated with the actualization of the idea of "living" book knowledge; however, in modern literature, developing in the framework of the trend towards the archiving of culture, even these subtopics are interpreted as negative spaces), as well as atypical loci – archive, Museum, antiquarian bookstore, demonstrating the value view of the human world of the transitional historical period.

Article Details

How to Cite
BAHDZEVICH, A. (2019). TOPOS "BOOK" IN THE LITERATURE OF POST-MODERNISM: STRUCTURE, SEMANTICS, THE FUNCTIONING. Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities, (10), 76-82. Retrieved from https://journals.psu.by/humanities/article/view/704

References

Елизаров, М. Ю. Библиотекарь / М. Ю. Елизаров. – М. : Ад Маргинем, 2008. – 318 с.

Турышева, О. Н. Русский литературоцентризм в аспекте литературной рефлексии / О. Н. Турышева // Урал. филол. вестн. Русская классика: динамика художественных систем. – 2013. – № 1. – С. 228–243.

Бенигсен, Вс. ГенАцид / Вс. Бенигсен. – М. : Время, 2009. – 215 с.

Щербитко, А. В. Роман Всеволода Бенигсена «ГенАцид»: испытание книгой / А. В. Щербитко // Rhema. Рема. – 2013. – № 2. – С. 30–38.

Кисель, А. Память человечества / А. Кисель // Октябрь. – 2009. – № 9. – С. 166–172.

Глуховский, Д. Метро 2033 / Д. Глуховский. – М. : ЭКСМО, 2005. – 286 с.

Турышева, О. Н. Мотив чтения в структуре повествовательного сюжета / О. Н. Турышева // Вестн. Челяб. гос. ун-та. – 2010. – № 1. – С. 363–371.

Шлинк, Б. Чтец / Б. Шлинк. – М. : Азбука, 2013. – 256 с.

Каминская, Ю. Пределы и возможности познания в новелле Т. Хюрлимана «Фройляйн Штарк» (2001) / Ю. Каминская // Литература и герменевтика. Феномен границы в литературе. – Самара : Самар. гуманит. акад., 2010. – С. 275–291.

Барма, О. А. Ризоморфный лабиринт как форма восприятия библиотеки в творчестве Х.Л. Борхеса / О. А. Барма // Вестн. Полоц. гос. ун-та. Сер. Е, Пед. науки. – 2012. – № 15. – С. 141–144.

Скоропанова, И. С. Русская постмодернистская литература: новая философия, новый язык / И. С. Скоропанова. – СПб. : Невский Простор, 2001. – 416 с.

Сарамаго, Ж. Книга имён / Ж. Сарамаго. – М. : Эксмо, 2010. – 228 с.

Биркегор, М. Тайна «Libri di Luca» / М. Биркегор. – М. : Рипол Классик, 2010. – 560 с.