LINGUOPRAGMATIC FEATURES OF ARGUMENTATION OF ENGLISH SCIENTIFIC-EDUCATIONAL TEXT
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article describes the patterns of functioning of argumentative means used in one of the genre varieties of the English-language scientific-educational text – lecture. The dominant types of argumentation (causative argumentation and argumentation-explanation), rational arguments containing factual data, illustrative examples, statistical data and language means updating the above named arguments are presented. The regularity of the interaction of argumentative means with the main pragmatic factors (the intentions of the author and the type of addressee with an average scientific and intellectual potential) is proved. Complexes of argumentative language means, regulated by the pragmatic factors of the speech interaction of communication partners, are qualified as one of the components of the genre linguopragmatic dominant, namely its argumentative component. It is assumed that the complexes of argumentative means used by the authors are the basis of genre differentiation of scientific texts.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
K. KHAMENKA, Belarusian National Technical University, Minsk
канд. филол. наук
References
Новиков, Д. Н. Когнитивно-прагматические аспекты современной англистики и общего языкознания / Д. Н. Новиков; Моск. гос. ин-т междунар. отношений. – М. : МГИМО-Университет, 2007. – 134 с.
Black, E. Pragmatic stylistics / E. Black. – Edinburgh : Edinburgh Univ. Press, 2006. – 166 p.
Варгина, Е. И. Научный текст: функция воздействия : автореф. дис. … д-ра филол. наук : 10.02.04 / Е. И. Варгина ; С.-Петерб. гос. ун-т. – СПб., 2004. – 31 с.
Ворожбитова, А. А. Теория текста: антропоцентрическое направление / А. А. Ворожбитова. – М. : Высш. шк., 2005. – 368 с.
Крижановская, Е. М. Коммуникативно-прагматическая структура научного текста : дис. … канд. филол. наук : 10.02.01 / Е. М. Крижановская. – Пермь, 2000. – 251 л.
Карчаева, С. Х. Дискурсивность научного текста : автореф. дис. … канд. филол. наук : 10.02.19 / С. Х. Карчаева ; Кабард.-Балкар. гос. ун-т. – Нальчик, 2010. – 21 с.
Львовская, З. Д. Современные проблемы перевода: значение и смысл текста, коммуникативная эквивалентность, переводческая деятельность / З. Д. Львовская ; пер. с исп. В. А. Иовенко. – М. : URSS : Изд-во ЛКИ, 2008. – 219 с.
Хоменко, Е. В. Жанрообразующий потенциал аргументативно-оценочных средств (на материале англоязычных научных текстов по энергетике) : автореф. дис. … канд. филол. наук : 10.02.04 / Е. В. Хоменко ; Минск. гос. лингвист. ун-т. – Минск, 2014. – 26 с.
Eemeren, F. H. van. Handbook of argumentation theory: a critical survey of classical backgrounds and modern studies / F. H. van Eemeren, R. Grootendorst, T. Kruiger. – Dordrecht ; Providence : Foris Publ., 1987. – 340 p.
Boone, J. The wayward wind [Electronic resource] / J. Boone // National Wind Watch. – Mode of access: http://www.wind-watch.org/documents/wp-content/uploads/boonej-waywardwind.pdf. – Date of access: 20.04.2010.
Гальперин, И. Р. Текст как объект лингвистического исследования / И. Р. Гальперин ; Акад. наук СССР, ин-т языкознания. – М. : Наука, 1981. – 140 с.
Варгина, Е. И. Научный текст и его воздействие (на материале английского языка) / Е. И. Варгина. – СПб. : С.-Петерб. гос. ун-т, 2004. – 212 с.
Варгина, Е. И. Научный текст: функция воздействия: автореф. дис. … д-ра филол. наук: 10.02.04 / Е. И. Варгина ; С.-Петерб. гос. ун-т. – СПб., 2004. – 31 с.
Energy Transformed: Sustainable Energy Solutions [Electronic resource] // Integrated Approaches to Energy Efficiency and Low Emissions Electricity. – Lectures 7.1. – 7.4. – Mode of access: https://www.researchgate.net/publication/320854191_Energy_Transformed_Sustainable_Energy_Solutions_for_Climate_Change_Mitigation_Chapter_9_-_Part_3_Beyond_Energy_Efficiency_and_Distributed_Energy_Options_to_Offset_Emissions. – Date of access: 17.04.2019.