PRAGMATICS OF THE DISCOURSE OF SOCIAL, POLITICAL AND COMMERCIAL ADVERTISING IN THE ASPECT OF THE LANGUAGE SITUATION IN THE REPUBLIC OF BELARUS
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article substantiates the consideration of the pragmatic features of the discourse of social, political and commercial advertising in the Republic of Belarus in the aspect of the theory of speech acts, as well as from the standpoint of the theory of speech exposure. It is established that the advertising discourse, regardless of its type, is characterized by the de-intensification of the morphological forms of the imperative. It was revealed that interrogative constructions expressing a non-categorical motivation are more characteristic for social advertising in the Republic of Belarus, and less for a commercial one; in the discourse of political advertising, due to its specificity, expressives and declaratives prevail. The most frequent of all the developed consumer impact systems is the AIDA (attention - interest - desire - action) system in its various modifications.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
T. SALADOUNIKAVA, Belarusian State University, Minsk
канд. филол. наук
References
Арутюнова, Н. Д. Прагматика / Н. Д. Арутюнова // Лингв. энцикл. сл. / Гл. ред. В. Н. Ярцева. – М. : Сов. энцикл., 1990. – 688 с.
Апресян, Ю. Д. Интегральное описание языка и системная лексикография. Избр. тр. / Ю. Д. Апресян. – Т. II. – М. : Шк. «Языки русской культуры», 1995. – 767 с.
Падучева, Е. В. Семантические исследования: Семантика времени и вида в русском языке; Семантика нарратива / Е. В. Падучева. – М. : Языки славянской культуры, 2010. – 480 с.
Колшанский, Г. В. Коммуникативная функция и структура языка / Г. В. Колшанский. – М. : Наука, 1984. – 173 с.
Лившиц, Т. Н. Реклама в прагмалингвистическом аспекте / Т. Н. Лившиц. – Таганрог: Изд-во Таганрог. гос. пед. ин-та, 1999. – 212 с.
Leech, G. N. English in Advertising: A Linguistic Study of Advertising in Great Britain / G. N. Leech. – London : Longman, 1966. – 210 p.
Adam, J.-M. L’argumentation publicitaire. Rhétorique de l’éloge et de la persuasion / J.-M. Adam, M. Bonhomme. – Paris : Armand Colin, 1997. – 366 р.
Everaert-Desmedt, N. La communication publicitaire. Etude sémio-pragmatique / N. Everaert-Desmedt. – Louvain-la- Neuve : Cabay, 1984. – 307 р.
Berthelot-Guiet, K. Analyser les discours publicitaires / K. Berthelot-Guiet. – Paris : Armand Colin, 2015. – 172 p.
Двумя пальцами в мороженое: провокационные фото бренда Alcreme созданы на основе фокус-групп с потребителями (2018) [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://marketing.by/keysy/dvumya-paltsami-v-morozhenoe-fotosessiya-dlya-brenda-alcreme-vozbudila-baynet/?mobile=Y. – Дата доступа: 19.01.2019.
Рекламу Mark Formelle обвинили в сексизме (2016) [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://citydog.by/post/zaden-mark/. – Дата доступа: 19.01.2019.
Что получается, когда полуголые красавцы шьют женское белье: Mark Formelle раскрывает результаты скандальной рекламы (2017) [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://probusiness.io/marketing/3181-chtopoluchaetsya-kogda-polugolye-krasavcy-shyut-zhenskoe-bele-mark-nbsp-formelle-raskryvaet-rezultat-skandalnoyreklamy.html. – Дата доступа: 19.01.2019.
Стросон, П. Ф. Намерение и конвенция в речевых актах / П. Ф. Стросон // Новое в зарубежной лингвистике. – Вып. 17. – М. : Прогресс, 1986. – С. 130–150.
Серль, Дж. Р. Классификация иллокутивных актов / Дж. Р. Серль // Новое в зарубежной лингвистике. – Вып.17. – М. : Прогресс, 1986. – С. 170–194.
Беляева, Е. И. Грамматика и прагматика побуждения: Английский язык / Е. И. Беляева. – Воронеж : Изд-во ВГУ, 1992. – 168 с.
Leech, G. N. Principles of Pragmatics / G. N. Leech. – London ; New York: Longman, 1983. – 250 p.
Давыденкова, О. А. Вопрос как когнитивная основа реализации имплицитного воздействия английских предложений рекламно-инструктивного характера / О. А. Давыденкова // Композиционная семантика: материалы III Междунар. шк.-сем-ра по когнитивной лингвистик : в 2 ч., 18–20 сент. 2002 г. ; отв. ред. Н.Н. Болдырев. – Ч. 1. – Тамбов : Изд-во ТГУ им. Г. Р. Державина, 2002. – С. 158–162.
Шарков, Ф. И. Коммуникология: основы теории коммуникации / Ф. И. Шарков. – М. : Дашков и К, 2017. – 488 с.
Ромат, Е. В. Реклама. История. Теория. Практика: учеб. пособие / Е. В. Ромат. – СПб. : Питер, 2002. – 544 с.
Кармин, А. С. Психология рекламы / А. С. Кармин. – СПб. : ДНК, 2004. – 512 с.
La publicité: Définition [Ressource électronique]. – Mode d’accès : https://www.petite-entreprise.net/P-1722-85-G1-la-publicite-definition.html. – Date d’accès: 20.01.2019.
Berman, M. Street-Smart Advertising: How to Win the Battle of the Buzz / M. Berman. – Lanham : Rowman & Littlefield, 2010. – 238 p.
Солодовникова, Т. В. Онтология дискурса коммерческой рекламы в контексте языковой ситуации в Республике Беларусь / Т. В. Солодовникова // Известия Смоленского гос. ун-та. – 2019. – №1 (45). – С. 197–213.
«Три кита» эффективности рекламного текста [Электронный ресурс].
Назайкин, А. Н. Как оценить эффективность рекламного текста (практические методики) [Электронный ресурс] / А. Н. Назайкин. – Режим доступа: http://marketing.by/mnenie/kak-otsenit-effektivnost-reklamnogo-teksta-prakticheskie-metodiki/?mobile=Y. – Дата доступа: 20.10.2019.
Most read articles by the same author(s)
- T. SALADOUNIKAVA, THE SPECIFICS OF THE FACTORS THAT DETERMINE THE PROCESS OF INTERCULTURAL INFORMATION INTERACTIONS IN THE CONTEXT OF NATIONAL SECURITY, Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities: No. 2 (2021)
- T. SALADOUNIKAVA, LINGUISTIC INSTRUMENTS FOR PRELIMINARY ESTIMATE OF FORECASTS AND RECOMMENDATIONS RELIABILITY OF SCIENTIFIC AND ECONOMIC COMMUNITY, Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities: No. 10 (2018)