THE PHENOMENON OF FASCINATING INFLUENCE IN ENGLISH CINEMATIC DISCOURSE

Main Article Content

O. GOLOVKO

Abstract

The article reveals the phenomenon of fascination as a means of effect and as a result of impact as well in English cinematic discourse. The fascinating influence is realized within the triple paradigm of illocution, locution, perlocution. The lack of fascination is considered as afascination. The effective perlocutionary effect of fascination provokes in the listener the variety of affect reaction. It is also highlighted the difference between fascination and manipulation. The fascination, aimed at the performing the very interests and intentions of the speaker, transform the fascinating influence into the pure manipulation.

Article Details

How to Cite
GOLOVKO, O. (2025). THE PHENOMENON OF FASCINATING INFLUENCE IN ENGLISH CINEMATIC DISCOURSE. Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities, (4), 67-70. https://doi.org/10.52928/2070-1608-2025-76-4-67-70
Author Biography

O. GOLOVKO, Brest State Technical University

канд. филол. наук., доц.

References

Зазыкин В.Г. Психологическое воздействие в деловом общении. – М.: РАГС, 1999. – 87 с.

Изард К. Психология эмоций. – СПб.: Питер, 2000. – 464 с.

Ильин Е.П. Эмоции и чувства. – СПб.: Питер, 2001. – 752 с.

Кара-Мурза С.Г. Манипуляция сознанием. – М.: Эксмо, 2007. – 864 с.

Кнорозов Ю.В. К вопросу о классификации сигнализации // Основные проблемы африканистики. – М.: Наука, 1973. – С. 324–334.

Паршин П.Б. Речевое воздействие: основные формы и разновидности // Рекламный текст: семиотика и лингвистика. – М., 2000. – 270 с. – С. 55–73.

Сорокин Ю.А. Человек говорящий в его модусах и отношениях // Массовая культура на рубеже ХХ–ХХI веков: Человек и его дискурс: сб. науч. тр. – М.: Азбуковник, 2003. – С. 7–23.

Стернин И.А. Введение в речевое воздействие. – Воронеж: Изд-во ВГУ, 2001. – 252 с.

Chrzanowska-Kluczewska E. Corporeal imagination in the reception of verbal and visual artworks // Language − Literature − the Arts: A Cognitive-Semiotic Interface / O. Vorobyova (Eds.) – Frankfurt am Main: Peter Lang Edition, 2017. – 326 р.

Ojamaa M., Torop P. Transmediality of cultural autocommunication // International Journal of Cultural Studies. – 2015. – Vol. 18. No 1. – P. 61–78. DOI: https://doi.org/10.1177/1367877914528119.

The Internet Movie Script Database (IMSDb). – URL: https://www.imsdb.com.