POSTMODERN STYLISTICS IN ONYMIC SPACE OF O. BOGAEV’S COMEDIES
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article analyzes the proper names from plays by Oleg Bogaev, the playwright of the Ural school of the “new drama”. A general assessment of the onymic space is presented; the features of the poetics of the onyms by Bogaev drama are described; revealed the importance, status, semantics and specifics of the functioning of proper names as a reflection of the style of the Russian "theater of the absurd". When identifying onomastic uni-versals, a number of patterns were discovered in the use of poetics by the playwright. These are double unusual intriguing headlines, distinguished by remake content, anthroponymization of appellatives, polionymia, threeo-nymia, unproductive modifiers of personal names of plot heroes, the use of motivated and expressive nominations with a fairly high degree of semantic activity, the multiplicity of precedent (allusive) onyms that actively appear in an artistic context as nominations for plot characters of comedies.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I. PETRACHKOVA, Gomel State Medical University
канд. филол. наук, доц.
References
Петрачкова, И.М. Художественное использование антропонимов в драматургии А.В. Вампилова / И.М. Петрачкова // Веснік БДУ. Сер. 4: Філалогія. Журналістыка. Педагогіка. – 2009. – № 3. – С. 64–68.
Кислова, Л.С. «Апокалипсис нашего времени» в драматургии «уральской школы» (О. Богаев, В. Сигарев, В. и О. Пресняковы) / Л.С. Кислова // Литература Урала: история и современность : сб. ст. / УрО РАН, Объединенный музей писателей Урала. – Екатеринбург : Изд-во АМБ, 2006. – С. 406–412.
Четина, Е. «Новая драма» 2000-х годов: проблемы и стратегии развития / Е. Четина // Новейшая драма рубежа ХХ–ХХI вв.: проблема конфликта : материалы науч.-практ. семинара, Тольятти, 12–13 апр. 2008 г. / Федер. агентство по образованию ; сост. и отв. ред. Т.В. Журчева. – Самара : Уни-верс групп, 2009. – С. 80–89.
Липовецкий, М.Н. Театр насилия в обществе спектакля: философские фарсы Владимира и Олега Пресняковых / М.Н. Липовецкий // Новое литературное обозрение. – 2005. – № 73 (3). – С. 244–278.
Мамаладзе, М. Театр катастрофического сознания: о пьесах-философских сказках Вячеслава Дурненкова на фоне театральных мифов вокруг «новой драмы» / М. Мамаладзе // Новое литературное обозрение. – 2005. – № 73 (3). – С. 279–283.
Сальникова, Е. Возвращение к реальности / Е. Сальникова // Современная драматургия. – 1997. – № 4. – С. 172–173.
Заславский, Г. «Бумажная» драматургия: авангард, арьергард или андеграунд современного театра / Г. Заславский // Знамя. – 1999. – № 9. – С. 178–180.
Гончарова-Грабовская, С.Я. Комедия в русской драматургии конца XX–XXI века / С.Я. Гончарова-Грабовская. – М. : Флинта : Наука, 2008. – 280 с.
Богаев, О.А. Русская народная почта : 13 комедий / О.А. Богаев ; сост. В.Э. Исхаков. – Екатеринбург : Журнал «Урал», 2012. – 776 с.
Васильева, С.С. Пьесы Олега Богаева и проблемы современного драматургического языка / С.С. Васильева // Вестн. Волгоград. гос. ун-та. Сер. 8, Литературоведение. Журналистика. – 2013. – № 1(12). – С. 63–74.
Подольская, Н.В. Словарь русской ономастической терминологии / Н.В. Подольская; АН СССР, Институт языкознания. – Москва : Наука, 1978. – 200 с.
Ожегов, С.И. Толковый словарь русского языка: 80000 слов и фразеол. выражений / С.И. Ожегов, Н.Ю. Шведова ; РАН, Ин-т русского языка им. В.В. Виноградова. – 4-е изд., дополн. – М. : Азбуковник, 1998. – 944 с.
Суперанская, А.В. Современный словарь личных имен: Сравнение. Происхождение. Написание / А.В. Суперанская. – М. : Айрис-пресс, 2005. – 384 с.
Петрачкова, И.М. Значимость имени собственного в художественном тексте (на материале современной русской прозы) : автореф. дис. … канд.филол.наук : 10.02.02 / И.М. Петрачкова; Бел. гос. ун-т. – Минск, 2003. – 21 с.
Most read articles by the same author(s)
- I. PETRACHKOVA, ONOMAPOETIC UNIVERSALITIES IN THE NOSTALGIC DRAMA BY HELENA ANATOLYEVNA GREMINA, Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities: No. 9 (2022)