THE PECULIARITIES OF RYTHMIC ORGANIZATION OF A LITERARY TEXT READ IN GERMAN

Main Article Content

A. LEVITSKAIA
I. LOGVINOVA

Abstract

The peculiarities of rythmic organization of literary text read in German are researched. The main elements of rhythm are sequences of stressed and unstressed syllables. German word stress is mainly dynamic, while the stressed and the unstressed syllables appreciably differ in the relative length of their vowel components. Some authors suppose that the stressed syllables in German are longer than the unstressed ones. Hence, German stress appears to be of a double, dynamic and musical nature. The contrast between the stressed and the unstressed syllables results in the division of a phrase into accent groups. The number of accent groups equals the number of stressed syllables. The stressed syllable is the highest point of the rhythm group, adjoined by the unstressed syllables. The rhythm of speech is formed by a set of prosodic means, and is influenced by syntax of the phrase, and by its lexical and semantic content.

Article Details

How to Cite
LEVITSKAIA, A., & LOGVINOVA, I. (2014). THE PECULIARITIES OF RYTHMIC ORGANIZATION OF A LITERARY TEXT READ IN GERMAN. Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities, (2), 89-94. Retrieved from https://journals.psu.by/humanities/article/view/8378

References

Надеина, Т.М. Просодическая организация речи как фактор речевого воздействия: дис. … д-ра филол. наук: 10.02.19 / Т.М. Надеина; Рос. акад. наук. – М., 2004. – 428 с. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://www.dissercat.com/content/prosodicheskaya-organizatsiya-rechi-kak-faktor-rechevogo-vozdeistviya#ixzz2eUVTsUeS. – Дата доступа 10.10.2013.

Дудина, С.П. Роль просодической детерминанты просодемного пространства: автореф. дис. … канд. филол. наук / С.П. Дудина. – Иркутск, 2009. – 19 с.

Торсуева, И.Г. Ритм / И.Г. Торсуева // Лингвистический энциклопедический словарь; гл. ред. В.Н. Ярцева. – М.: Сов. энцикл., 1990 [Электронный ресурс].

Sarezkaja, J.W. Vorlesungen zur deutschen Phonologie / J.W. Sarezkaja. – Mn., 1997.

Pabst-Weinschenk, M. Grundlagen der Sprechwissenschaft und Sprecherziehung / M. Pabst-Weinschenk (Hg.). – München; Basel: E. Reinhardt, 2004. – 382 S.

Dieling, H. Phonetik lehren und lernen / H. Dieling, U. Hirschfeld. – München, 2000. – 200 S.

Зиндер, Л.Р. Общая фонетика и избранные статьи: учеб. пособие для студ. филол. фак. высш. учеб. заведений / Л.Р. Зиндер, Л.В. Бондарко. – 2-е изд., испр. доп. – М.: Академия, 2007. – 576 с.

Шишкина, Т.Н. К вопросу о динамическом построении речи: автореф. дис. … канд. филол. наук / Шишкина, Т.Н. – М., 1974. – 23 с.

Гельман, Н.И. Фонетические характеристики спонтанной речи: дис. … канд. филол. наук / Н.И. Гельман. – СПб., 1986. – 223 с.

Манухина, И.А. Гендерные особенности речевого поведения / И.А. Манухина // Ползуновский вестн. – 2006. – № 4. – С. 281–284 [Электронный ресурс].