INTERNET TEXT AS A SPECIAL PRODUCT OF CREATIVE ACTIVITY IN WEB JOURNALISM
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article summarizes the key features of the Internet news text which combines the Internet and media text production techniques. Migration of various media forms to the Internet shows the development of new types of information processes that integrate the historical experience of traditional media and new media opportunities. The analysis of the influence of digital technologies on journalists’ creativity is given. The paper advances the theoretical approaches to the study of mass media in the modern period of converged information space. Some objective laws governing the function of Internet mass media are presented. The article studies the notion of online mediatext. It provides the background of its development and describes such peculiarities of online mediatext as multimediality, interactivity and hypertextulity which determine its position as a unique communicative and linguistic product. A special kind of creative activity of journalists in multimedia is studied in the article. The article discusses the phenomenon of “public pages” in social media. Opportunities of news dissemination in social networks and specificity of presence of leading national media in them are analyzed. It consequently leads to the growing role of social media in modern web journalism.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A. HRADZIUSHKA, Belarusian State University, Minsk
канд. филол. наук, доц.
References
Современный медиатекст: учеб. пособие / отв. ред. Н.А. Кузьмина. – Омск, 2011. – 414 с.
Градюшко, А.А. Заголовок как важнейший элемент текста в веб-журналистике / А.А. Градюшко // Весцi БДПУ. Серыя 1, Педагогiка. Псiхалогiя. Фiлалогiя. – 2014. – № 1. – С. 73–77.
Градюшко, А.А. Принципы создания новостных текстов в интернет-журналистике / А.А. Градюшко // Весцi БДПУ. Серыя 1, Педагогiка. Псiхалогiя. Фiлалогiя. – 2012. – № 2. – С. 78–82.
Калмыков, А.А. Интернет-журналистика в системе СМИ: становление, развитие, профессионализация: автореф. дис. ... д-ра филол. наук: 10.01.10 / А.А. Калмыков; Ин-т повыш. квал. работников телевид. и радиовещ. – M., 2009. – 44 с.
Градюшко, А.А. Современная веб-журналистика Беларуси / А.А. Градюшко. – Минск: БГУ, 2013. –
с.
Баженова, Е.Ю. Структурная организация сетевого новостного текста / Е.Ю. Баженова // Вестн. Челябинск. гос. ун-та. – 2013. – № 35(326). Филология. Искусствоведение. – Вып. 85. – С. 11–14.
Костенко, Е.В. Специфические черты сетевого текста как особого вида журналистского творчества / Е.В. Костенко // Вестн. Воронеж. гос. ун-та. Серия: Филология. Журналистика. – 2012. – № 2. – С. 177–180.
Чабаненко, М.В. Структура інформаційного образу події в інтернет-журналістиці / М.В. Чабаненко // Українські медіа 2012: проблеми моделювання медійного контенту: матеріали міжнар. наук.-практ. конф. [наук. ред. В. Різун; упоряд. Т. Скотникова]. – К.: Інститут журналістики, 2012. – С. 52–57.
Битков, Л.А. Социальные сети: между массовой коммуникацией и межличностным общением / Л.А. Битков // Вестн. Челябинс. гос. ун-та. – 2012. – № 28(282). – С. 36–38.
Пустовалов, А.В. Новости СМИ в социальных сетях: перспективы успешного распространения / А.В.Пустовалов, М.Ш. Ишматов // Вестн. Пермск. ун-та. Российская и зарубежная филология. Пермь: изд-во Перм. ун-та. – 2013. – № 4. – С. 227–239 [Электронный ресурс].