MEDIA IMAGE OF THE ORDINARY PERSON IN MODERN BELARUSIAN MASS MEDIA

Main Article Content

A. MIROSHNICHENKO

Abstract

The article presents the results of the survey over the peculiarities of stable attributive word combinations “simple person”, “ordinary person” functioning in different genre texts of modern Belarusian Mass Media. The range of communicative / communicatively relevant (I.A. Sternin) meanings of the adjectives “simple” and “ordi-nary” in the stated combinations that are actualized due to the verbal context is determined; the specific features of communicative meanings in comparison with lexicographical description of words are revealed. The conclusion is made that the media picture of modern Belarusian Mass Media reflects new phenomena in the stratification structure of the society, including the appearance of such stratification feature. There is a transformation of the value component in the meaning of combinations of “simple person” and “ordinary person” towards strengthen-ing of negative-value connotations. The evaluative component of an ambiguous nomination makes it possible for journalists to appeal to notions related to the norms of people's behavior, to actualize significant human qualities in opposite syntactic constructions, to express and form the attitude towards the hero of the publication.

Article Details

How to Cite
MIROSHNICHENKO, A. (2021). MEDIA IMAGE OF THE ORDINARY PERSON IN MODERN BELARUSIAN MASS MEDIA. Vestnik of Polotsk State University. Part A. Humanities, (2), 72-77. Retrieved from https://journals.psu.by/humanities/article/view/927

References

Бабосов, Е.М. Стратификационная трансформация современной Беларуси / Е.М. Бабосов. – Минск : Беларуская навука, 2018. – 362 с.

Анненкова, И.В. Медиадискурс XXI века. Лингвофилософский аспект языка СМИ / И.В. Анненкова. – М. : Изд-во Моск. ун-та, 2011. – 392 с.

Пищальникова, В.А. СМИ как среда формирования новых когнитивных структур / В.А. Пищальникова // Человек в информационном пространстве: понимание в коммуникации : сб. науч. тр. : в 2 т. / под общ. ред. Н.В. Аниськиной,

Л.В. Уховой. – Ярославль : Изд-во Ярославского гос. пед. ун-та им. К.Д. Ушинского, 2017. – Т. 2. – С. 41–45.

Иншаков, О.В. Простой человек в социальном пространстве современной России / О.В. Иншаков, Д.П. Фролов // Личность. Культура. Общество. – 2006. – Т. 8, № 2 (30). – С. 95–106.

Стернин, И.А. Лексическое значение слова в речи / И.А. Стернин. – Воронеж : Изд-во Воронежского ун-та, 1985. – 138 с.

Рудакова, А.В. О понятии коммуникативного значения слова / A.B. Рудакова, И.А. Стернин // Коммуникативные исследования. – 2017. – № 1 (11). – С. 36–48.

Ожегов, С.И. Толковый словарь русского языка: 72500 слов и 7500 фразеологических выражений / С.И. Ожегов, Н.Ю. Шведова ; РАН, Ин-т русского языка, Рос. фонд культуры. – М. : АзъLtd, 1992. – 955 с.

Словарь русского языка : в 4-х т. / АН СССР, Ин-т рус. яз. ; под ред. А.П. Евгеньевой. – 2-е изд., испр. и доп. – М. : Русский язык, 1983. – Т. 3 : П–Р. – 752 с.

Словарь русского языка : в 4-х т. / АН СССР, Ин-т рус. яз. ; под ред. А.П. Евгеньевой. – 3-е изд., стереотип. – М. : Русский язык, 1985–1988. – Т. 2 : К–О. – 1986. – 736 с.

Федяева, Н.Д. Противопоставление «обычный человек» – «выдающийся человек» в культурной и номинативной традиции / Н.Д. Федяева // Альманах современной науки и образования. – 2007. – № 3-3. – С. 239–240.

Сорокин, П.А. Человек. Цивилизация. Общество / П.А. Сорокин. – М. : Политиздат, 1992. – 543 с.

Каминская, Т.Л. Адресат газетного текста: опыт типологии / Т.Л. Каминская // Вестн. С.-Петербург. ун-та. Сер. 9, Филология. Востоковедение. Журналистика. – 2008. – № 1–2. – С. 305–312.

Мирошниченко, А.С. Семантический компонент ‘социальный статус’ в структуре лексического значения номинации лица / А.С. Мирошниченко // Весн. Гродзен. дзярж. ун-та імя Янкі Купалы. Сер. 3, Філалогія. Педагогіка. Псіхалогія. – 2020. – Т. 10, № 3. – С. 71–81.

Васильев, А.Д. Коннотативные трансформации словосочетания простой человек в истории русского языка / А.Д. Васильев // Вестн. Краснояр. гос. пед. ун-та им. В.П. Астафьева. – 2019. – № 2 (48). – С. 145–153.