THE PECULARITIESOFNON-TRADITIONALTECHNOLOGIES OF PUPILS‘PHYSICAL EDUCATION

Main Article Content

K. NARUSHEVICH

Abstract

In the article different definitions of non-traditional technologies of physical education are given and features of their application are marked. It was revealed that the combined use of traditional and non-traditional technologies increases reserve abilities of the organism and improves metabolism, the nervous system. In preliminary experimental studies both pedagogical and instrumental methods of research were used: chest circumference, chest excursion, Shtenge and Genchitests, TV (tidal volume), vital capacity of the lungs, expiratory reserve volume, inspiratory reserve volume, the maximum ventilation of lungs, index Tiffno. It was revealed that thein novative technologies of physical education such as breathing exercises for schoolchildren may find their application in physical training lessons. Recommendations are given on the implementation of breathing exercises for children of secondary school age.

Article Details

How to Cite
NARUSHEVICH, K. (2015). THE PECULARITIESOFNON-TRADITIONALTECHNOLOGIES OF PUPILS‘PHYSICAL EDUCATION. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 135-139. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/5888
Section
Физическая культура и здоровый образ жизни

References

Особенности применения нетрадиционных технологий [Электронный ресурс]. – 2010. – Режим доступа: http://nsportal.ru/nachalnaya-shkola/obshchepedagogicheskie-tekhnologii/2013/08/30/k-voprosu-o-primenenii. – Дата доступа: 07.01.2015.

Щетинин, М.Н. Дыхательная гимнастика А.Н. Стрельниковой / Н.М. Щетинин. – Изд-во: Метафора, 2007. – 128 с.

Буланов, Ю.Б. Гипоксическая тренировка – путь к здоровью и долголетию / Ю.Б. Буланов. – 99 с.

Влияние гипоксических тренировок на здоровье школьников, проживающих в экологически неблагополучных районах / О.С. Глазачев [и др.] // Физиология человека. – 1996. – Т. 22, № 1. – С. 88 – 92.

Кларин, М.В. Педагогические технологии в учебном процессе / М.В. Кларин. – М.: Просвещение, 1989. – 402 с.

Лубышева, Л.И. Здоровьеформирующая технология физического воспитания младших школьников / Л.И. Лубышева, А.Н. Кондратьев // Теория и практика физ. культуры. – 2006. – № 3. – С. 5–13.

Мухина, С.А. Нетрадиционные педагогические технологии в обучении / С.А. Мухина, А.А. Соловьёва. – М.: Феникс, 2004. – 384 с.

Грец, Г.Н. Применение нетрадиционных методов и средств оздоровительной физической культуры в целях достижения планируемых двигательных показателей и нормализации деятельности систем организма / Г.Н. Грец // Теория и практика физ. культуры. – 2000. – № 9. – С. 49.

Физкультурно-оздоровительные системы [Электронный ресурс]. – 2010.

Дышите по К.П. Бутейко [Электронный ресурс].

Стрельникова, А.Н. Парадоксальная дыхательная гимнастика / А.Н. Стрельникова. – М.: ФиС, 1990. – 120 с.