THE APPLICATION OF CREATIVE METHODS OF TEACHING TO DEVELOP STUDENTS’ COGNITIVE INDEPENDENCE

Main Article Content

E. MIKHAILOWSKAYA

Abstract

The necessity of the application of creative methods of teaching in the process of teaching humanities is necessitated with the aim of developing students’ cognitive independence; the results of the experimental approbation of the pedagogical model of developing students’ cognitive independence are considered with the implementation of creative methods of teaching in the field of the English language teaching. The author singles out four criteria according to which the efficiency of students’ cognitive independence is determined: targetmotivational, content-operational, emotional-volitional and estimating-reflective. In this article the initial level of students’ cognitive independence development in experimental or control groups is described then after an experimental factor (a system of creative methods of teaching) being introduced the final level of the development of the components of students’ cognitive independence is described; the efficiency of the application of creative methods of teaching in students’ cognitive independence development is proved.

Article Details

How to Cite
MIKHAILOWSKAYA, E. (2014). THE APPLICATION OF CREATIVE METHODS OF TEACHING TO DEVELOP STUDENTS’ COGNITIVE INDEPENDENCE. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 60-69. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/7984

References

Шамова, Т.И. Активизация учения школьников / Т.И. Шамова. – М.: Педагогика, 1982. – 208 с.

Вишнякова, Н.Ф. Креативная психопедагогика / Н.Ф. Вишнякова. – Минск: РИВШ и НИО Респ. Беларусь, 1995. – 239 с.

Жук, А.И. Деятельностный подход в повышении квалификации: активные методы обучения / А.И. Жук. – Минск: ИПК и ПРР, 1994. – 96 с.

Комков, И.Ф. Активный метод обучения иностранным языкам в школе / И.Ф. Комков; под ред. Я.Г. Экка. – Минск: Выш. школа. – 260 с.

Кремень, М.А. Методы активного обучения / М.А. Кремень, Р.А. Макаревич. – Минск: Акад. управл. при Президенте Респ. Беларусь, 2000. – 133 с.

Степанов, С.Ю. Рефлексивная практика творческого развития человека и организаций / С.Ю. Степанов. – М.: Наука, 2000. – 173 с.

Трайнев, В.А. Интенсивные педагогические игровые технологии в гуманитарном образовании / В.А. Трайнев, И.В. Трайнев. – М.: Дашков и К, 2008. – 281 с.

Хуторской, А.В Дидактическая эвристика / А.В. Хуторской. – М.: изд-во Моск. ун-та, 2003. – 415 с.

Цыркун, И.И. Система инновационной подготовки специалистов гуманитарной сферы / И.И. Цыркун. – Минск: Тэхналогiя, 2000. – 326 с.

Сластёнин, В.А. Педагогика: инновационная деятельность / В.А. Сластёнин – М.: Магистр, 1997. – 221 с.

Краткий тест творческого мышления. Фигурная форма / реф. пер. с англ. и общ. ред. Е.И. Щеблановой. – М.: ИНТОР, 1995. – 47 с.

Лукашевич, В.К. Философия и методология науки: учеб. пособие / В.К. Лукашевич. – Минск: Современная школа, 2006. – 320 с.

Мынбаева, А.К. Инновационные методы преподавания, или как интересно преподавать / А.К. Мынбаева, З.М. Садвакасова. – Алматы: ДОИВА, 2007. – 283 с.

Клубиков, Б.И. Хронотоп эвристического диалога / Б.И. Клубиков. – СПб.: С.-Петерб. высш. худ.-пром. училище им. В.И. Мухиной, 1992. – 45 с.

Панфилова, А.П. Игровое моделирование в деятельности педагога / А.П. Панфилова. – 3-е изд., испр. – М.: Академия, 2008. – 360 с.

Эвристические методы обучения иностранному языку. От игры к творчеству / М-во сельск. хоз-ва и продовольствия Респ. Беларусь, У/О «БГАТУ», каф. иностр. яз. № 2; сост. Н.В. Дорошко. – Минск: БГАТУ, 2007. – 85 с.

Полат, Е.С. Метод проектов на уроках иностранного языка / Е.С. Полат // Иностранные языки в школе. – 2000. – № 2. – С. 7–9.

Чечель, И. Метод проектов или попытка избавить учителя от обязанности всезнающего оракула / И. Чечель // Директор школы. – 1998. – № 3. – С. 12–13.