THE USE OF KARATE DO SHOTOKAN TOOLS TO IMPROVE THE LEVEL OF PHYSICAL FITNESS AND FUNCTIONAL CONDITION OF STUDENTS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES

Main Article Content

T. SINYAVSKAYA

Abstract

The article formulates the research objectives and selects appropriate methods to address them; clarifies the concept of students’ physical development (identifying determining factors, evaluation criteria, and features of manifestation); and establishes the relationship between the use of physical exercises incorporating Shotokan karate elements, the methodological specifics of their implementation, and the regularities of students’ physical development. The core components of a methodology for integrating Shotokan karate–based exercises into university physical education classes are designed. Its effectiveness in improving students’ physical fitness and functional state is theoretically substantiated and experimentally confirmed.

Article Details

How to Cite
SINYAVSKAYA, T. (2025). THE USE OF KARATE DO SHOTOKAN TOOLS TO IMPROVE THE LEVEL OF PHYSICAL FITNESS AND FUNCTIONAL CONDITION OF STUDENTS IN PHYSICAL EDUCATION CLASSES. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (2), 43-48. https://doi.org/10.52928/2070-1640-2025-44-2-43-48

References

Ильинич В. И. Физическая культура студента и жизнь: учеб. – М.: Гардарики, 2007. – 366 с.

Кряж В. Н., Кряж З. С. Гуманизация физического воспитания. – Минск: НИО, 2001. – 180 с.

Физическая культура: типовая учебная программа для высших учебных заведений / сост. В. А. Коледа и др.; М-во образования Респ. Беларусь, Респ. ин-т высш. шк. – Минск: РИВШ, 2008. – 60 с.

Мотылянская Р. Е., Якубовская А. Р. Антистрессовая пластическая гимнастика (медико-биологическое и психологическое обоснование) // Теория и практика физ. культуры. – 1991. – № 5. – С. 10–15.

Галан В. В. Карате-до. – Черновцы: Син-Себу, 1998. – 320 с.

Бернштейн Н. А. Биомеханика и физиология движений: избранные психологические труды / под ред. В. П. Зинченко. – 2-е изд. – М. : Изд-во Моск. психол.-соц. ин-та. – Воронеж: МОДЭК, 2004. – 688 с.

Бернштейн Н. А. Некоторые назревающие проблемы регуляции двигательных актов // Вопросы психологии. – 1957. – № 6. – С. 70–90.

Булич Э. Г. Физическое воспитание в специальных медицинских группах: учеб. пособие для техникумов / Э. Г. Булич. – М.: Высш. шк., 1986. – 255 с.

Лях В. И. Координационные способности в спорте: теории, модели, направления настоящих и будущих исследований // Моделирование управления движениями человека: сб. науч. тр. – М.: Наука , 2003. – С. 198–202.

Бойченко С. Д. О некоторых аспектах концепции координационных способностей в физическом воспитании и спортивной тренировке // Теория и практика физической культуры. – 2003. – № 5. – С. 23–26.

Бойченко С. Д. Концепция координационных способностей в физическом воспитании и спортивной тренировке-реалии, проблемы, перспективы // Олимпийский спорт и спорт для всех: сб. пленар. докл. – Минск, 2002. – С. 80–90.

Накаяма М. Лучшее каратэ полный обзор / пер. с англ. В. И. Коломарова. – М.: Ладомир; АСТ, 2000. – 142 с.

Никитин С. Н. Соотношение понятий «координация движений», «ловкость», «координационные способности» – теоретические и практические аспекты управления двигательными действиями // Термины и понятия в сфере физической культуры: сб. докл. Первого междунар. конгресса / 20–22 дек. 2006 г. (Санкт-Петербург). – СПб., 2007. – С. 274–278.