MODEL FOR FORMATION OF SELF-EDUCATIONAL ACTIVITIES READINESS OF COLLEGE STUDENTS

Main Article Content

Ye. SOVEIKO

Abstract

This article presents the model for the self-educational readiness’ formation of college students in the process of vocational education, including a social order, a purpose, components (organizational, operational, motivational, cognitive, moral-volitional) and types of self-educational readiness (technological, psychological), the levels of its formation (reproductive, adaptive, productive), conditions of its formation, organizational component. This model implementation during the process of teaching the discipline “Organization of Veterinary Science” for the 4th year students of the specialty “Veterinary Medicine” of the SSU Agrarian College of Vitebsk State Academy of Veterinary Medicine and Smilovichi State Agrarian College (123 students in experimental groups, 101 – in control groups) shows increasing the general level of readiness for self-educational activity among students of experimental groups, a significant growth in the number of children with a formed technological and psychological readiness for this activity. These data allow us to speak about the achievement of the result programmed in the model – obtaining a specialist who is ready, willing and able to engage in self-education and improve his professional competence.

Article Details

How to Cite
SOVEIKO, Y. (2021). MODEL FOR FORMATION OF SELF-EDUCATIONAL ACTIVITIES READINESS OF COLLEGE STUDENTS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 26-31. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/1102
Section
Pedagogy

References

Громцева, А.К. Самообразование учащихся средних профтехучилищ / А.К. Громцева. – М. : Высш. шк. – 1987. – 116 с.

Шуклина, Е.А. Социология самообразования: предпосылки, методология, методика / Е.А. Шуклина ; Урал. гос. проф.-пед. ун-т, Ин-т социологии и экономики, Урал. гос. науч.-образоват. центр Рос. акад. образования. – Екатеринбург : [б. и.], 1999. – 214 с.

Коджаспирова, Г.М. Культура профессионального самообразования педагога : пособие / Г.М. Коджаспирова ; под ред. Ю.М. Забродина ; Всерос. науч.-практ. центр профориентации и психол. поддержки населения. – М. : [б. и.], 1994. – 342 с.

Нефедов, В.И. Самообразование и самовоспитание в жизни человека / В.И. Нефедов. – Нальчик : Эль-Фа, 2002. –61 с.

Трофимова, Н.М. Самообразование и творческое развитие личности будущего специалиста / Н.М. Трофимова, Е.И. Еремина // Педагогика. – 2003. – № 2. – С. 42–47.

Кравченко, А.Г. Формирование у студентов вуза готовности к самообразовательной деятельности средствами проектирования : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / А.Г. Кравченко. – Армавир, 2020. – 26 с.

Титова, И.Н. Модель формирования умений самообразовательной деятельности школьников / И.Н. Титова // Ом. науч. вестн. – 2011. – № 3 (98). – С. 136–139.

Совейко, Е.И. Диагностика уровня психологической готовности обучающихся к самообразовательной деятельности / Е.И. Совейко // Право. Экономика. Психология. – 2020. – № 4 (20). – С. 95–100.

Совейко, Е.И. Подходы к определению понятия «готовность к самообразовательной деятельности» в психолого-педагогической науке / Е.И. Совейко // Весн. Віцеб. дзярж. ўн-та. – 2021. – № 3. – С. 57–61.

Дроздова, Д.В. Формирование самообразовательной компетенции при обучении иностранным языкам на основе латинского языка : автореф дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Д.В. Дроздова. – СПб., 2009. – 22 с.