THE TEXT OF A SCHOOL TEXTBOOK ON THE BELARUSIAN LANGUAGE AS A LINGUO-METHODOLOGICAL BASIS FOR THE FORMATION OF SUBJECT COMPETENCES
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article defines the specificity of the educational text, determined by the nature of cognitive activity, in which the unit acts as an object, instrument, basis, product of education. The typological text categories are analyzed: informativeness, communicativeness, dialogicality, addressing, axiological, universality. The author comes to a reasonable conclusion that the educational text as the basis for the formation of subject competencies has a multiaspect linguo-methodological status: a linguistic-semantic standard of textual activity, a substantive support for statements, a means of preserving cultural information, a method of acquiring intellectual-speech experience.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
L. VASYUKOVICH, v
канд. филол. наук, доц.
References
Дридзе, Т.М. Текстовая деятельность в структуре социальной коммуникации / Т.М. Дридзе. – М. : Наука, 1984. – 268 с.
Болотнова, Н.С. Коммуникативная стилистика текста: словарь-тезаурус / Н.С. Болотнова. – М. : Флинта, 2009. – 384 с.
Кубрякова, Е.С. О тексте и критериях его определения / Е.С. Кубрякова // Текст. Структура и семантика : в 2 т. – Т. 1. – М., 2001. – С. 72–81.
Матвеева, Т.В. Функциональные стили в аспекте текстовых категорий: синхронно-сопоставительный очерк / Т.В. Матвеева. – Свердловск : Изд-во Уральск. ун-та, 1990. – 170 с.
Гальперин, И.Р. Текст как объект лингвистического исследования / И.Р. Гальперин ; отв. ред. Г. В. Степанов. – Изд. 9-е. – М. : ЛЕНАНД, 2016. – 144 с.
Никитина, Е.С. Смысловой анализ текста: психосемиотический подход / Е.С. Никитина. – М. : ЛЕНАНД, 2019. – 200 с.
Чернявская, В.Е. Текст в медиальном пространстве : учеб. пособие / В.Е. Чернявская. – М. : ЛЕНАНД, 2017. – 232 с.
Тураева, З.Я. Лингвистика текста : учеб. пособие / З.Я. Тураева. – 2-е изд., доп. – М. : ЛИБРИКОМ, 2009. – 144 с.
Бахтин, М.М. Эстетика словесного творчества / М.М. Бахтин. – М. : Искусство, 1979. – 444 с.
Золотова, Г.А. Коммуникативные аспекты русского синтаксиса / Г.А. Золотова. – М. : Наука, 1982. – 368 с.
Чистякова, Г.Д. Исследование понимания текста как функции его смысловой структуры : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.01 / Г.Д. Чистякова ; НИИ общей и пед. психол. – М., 1995. – 24 с.
Павлова, А.И. Формирование коммуникативной компетентности учащихся 5–9 классов в работе с учебно-научными текстами : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / А.И. Павлова ; Орл. гос. ун-т. – Орел, 2007. – 23 с.
Золотухина, Т.О. Психолого-педагогические условия понимания учебных текстов студентами-психологами : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07 / Т.О. Золотухина ; Воронеж. гос. ун-т. – Курск, 2009. – 24 с.
Клякина, Е.А, Обучение студентов-филологов приемам интерпретации научного текста в целях учебного общения : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / Е.А. Клякина ; Морд. гос. пед. ин-т. – Ярославль, 2006. – 27 с.
Семерджиди, В.Н. Лингвистические и дидактические особенности учебного текста на иностранном языке (русском и английском) / В.Г. Семерджиди // Вестн. ВГУ. Сер. Лингвистика и межкультурная коммуникация. – 2017. – № 2. – С. 117–122.
Ляшчынская, В.А. Методыка выкладання беларускай мовы. Маўленне : вучэб. дапам. для студэнтаў / В.А. Ляшчынская. – Мінск : РІВШ, 2009. – 168 с.
Протчанка, В.У. Актуальныя праблемы тэорыі і практыкі навучання беларускай мове / В.У. Протчанка. – Мінск : Нац. ін-т адукацыі, 2001. – 212 с.
Жинкин, Н.И. Язык – речь – творчество / Н.И. Жинкин // Избр. тр. – М. : Наука, 1998. – 224 с.
Холодная, М.А. Психология интеллекта. Парадоксы исследования / М.А. Халодная. – СПб. : Питер, 2002. – 272 с.
Леонтьев, А.Н. Лекции по общей психологии : учеб. пособие / А.Н. Леонтьев. – М. : Смысл, 2000. – 511 с.