STRUCTURE OF DEONTOLOGICAL READINESS OF FUTURE TEACHERS TO INTERACTION WITH DISADAPTIVE ADOLESCENTS

Main Article Content

I. KARPOVICH

Abstract

An important condition for increasing the effectiveness of interaction between teachers and disadapted students is to strengthen the deontological orientation of pedagogical activity, which determines the urgency of the problem of the formation of deontological readiness of future teachers to interact with disadaptive adolescents of various categories (students with special needs of psychophysical development (IDF), gifted adolescents, and students who are educated in disadvantaged socially disadvantaged and dysfunctional families left without parental care, orphans, adolescents with deviant behavior, students-inophones and others). The author examined the approaches of modern researchers to the structure of teacher readiness for pedagogical activity and, in particular, deontological readiness. The article analyzes the concept of “teacher’s deontological readiness to interact with disadaptive adolescents”; its essence is revealed. The article suggests the author’s structure of the deontological readiness of future teachers to interact with disadaptive adolescents, an analysis of its components is made.

Article Details

How to Cite
KARPOVICH, . I. . (2019). STRUCTURE OF DEONTOLOGICAL READINESS OF FUTURE TEACHERS TO INTERACTION WITH DISADAPTIVE ADOLESCENTS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 17-24. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/139

References

Молодцова, Н.Г. Практикум по педагогической психологии / Н.Г. Молодцова. – СПб. : Питер, 2009. – 207 с.

Ящук, А.В. Методология и методика психолого-педагогических исследований : учеб.-метод. комплекс / А.В. Ящук. – Томск : Томский гос. пед. ун-т, 2009. – Ч. 1. – 134 с.

Васильева, М.П. Теоретические основы деонтологической подготовки педагога : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 / М.П. Васильева ; Харьков. гос. ун-т им. Г.С. Сковороды. – Харьков, 2004. – 34 с.

Коробова, Е.В. Формирование деонтологической готовности студентов университетов: на основе общих положений педагогической деонтологии : дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / Е.В. Коробова. – Курган, 2001. – 196 л.

Соколов, В.П. Деонтологический подход в формировании личности студента-юриста / В.П. Соколов // Право и образование. – 2007. – № 7. – С. 54–63.

Дорошенко, В.В. Концепция подготовки будущего педагога физической культуры / В.В. Дорошенко // Вестн. АГУ. – 2017. – № 1. – С. 132–136.

Дорошенко, В.В. Деонтологическая подготовка будущих педагогов физической культуры : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / В.В. Дорошенко ; Кубан. гос. ун-т. – Краснодар, 2018. – 24 с.

Кузьмина, Н.В. Профессионализм личности преподавателя и мастера производственного обучения / Н.В. Кузьмина. – М. : Высш. шк., 1990. – 119 с.

Левитан, К.М. Основы педагогической деонтологии : учеб. пособие / К.М. Левитан. – М. : Наука, 1994. – 192 с.

Чернявская, А.П. Концепция развития партнерской позиции педагога / А.П. Чернявская // Концепции ведущих ученых Института педагогики и психологии ЯГПУ им. К.Д. Ушинского / науч. ред. В.А. Мазилов. – Ярославль : РИО ЯГПУ, 2015. – С. 218–231.

Жукова, Н.С. Преодоление общего недоразвития речи у дошкольников / Н.С. Жукова, Е.М. Мастюкова, Т.Б. Филичева. – Екатеринбург : ЛИТУР, 2000. – 316 с.

Филатова, И.А. Системный подход к деонтологической подготовке специалистов дефектологов / И.А. Филатова //Современность и пути развития специального образования : материалы Междунар. науч.-практ. конф., посвящ. 45-летнему юбилею Ин-та спец. образования, Екатеринбург, 25–26 нояб. 2009 г. : в 2 ч. / Урал. гос. пед. ун-т. –Екатеринбург, 2009. – Ч. 1. – С. 196–205.

Кертаева, К.М. Формирование деонтологической готовности будущего учителя : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.08 /К.М. Кертаева. – Павлодар, 2003. – 248 л.