THE COHERENT-SPATIAL TECHNOLOGY OF THE DEVELOPMENT OF THE SOCIO-ECONOMIC COMPETENCE IN FUTURE EDUCATION SPECIALISTS

Main Article Content

A. CHEKINA

Abstract

The article discloses the essence of the concept of «socio-economic competence of the education specialist» formulated by the author and identifies the general contours of coherent-spatial technology of its development. The author justifies the feasibility of using the effects of coherence in the development of the socio-economic competence as a complex systemic phenomenon, which is a dynamic integrative characteristic of the person, which makes it possible to design and implement professional and personal-effective economic activities in the field of educational services. The coherent-spatial technology includes four enlarged stages: primary; coherentization; resonant coordination; estimated. This technology allows to set the coherent (coordinated) state of all parties interested in training of pedagogical personnel by organization of joint work on the common product by means of combining material, personnel, intellectual and other resources of the university and organizations-customers of personnel into a single space, as well as to provide forming influence on students by means of resonance mechanisms (co-construction) in its creative value.

Article Details

How to Cite
CHEKINA, A. (2021). THE COHERENT-SPATIAL TECHNOLOGY OF THE DEVELOPMENT OF THE SOCIO-ECONOMIC COMPETENCE IN FUTURE EDUCATION SPECIALISTS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 2-6. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/169
Author Biography

A. CHEKINA, Yanka Kupala State University of Grodno

канд. пед. наук, доц.

References

Чекина, Е.В. Социально-экономическая компетентность специалистов образования. Инновационная составляющая содержания профессиональной подготовки будущих педагогов / Е.В. Чекина // Нар. асвета. - 2017. - № 4. - С. 3-7.

Кузнецова, Н.А. Волновая концепция воспитания / Н.А. Кузнецова. – Екатеринбург : Ажур, 2012. – 191 с.

Затеева, Т.Г. Когерентность как условие качества образования в условиях компетентностной парадигмы [Электронный ресурс] / Т.Г. Затеева, В.С. Тоискин // Научный электронный архив Академии Естествознания. – Режим доступа: http://econf.rae.ru/pdf/2013/12/2988.pdf. – Дата доступа: 09.03.2019.

Ясвин, В.А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию / В.А. Ясвин. – 2-е изд., испр. и доп. – М. : Смысл, 2001. – 366 с.

Чекина, Е.В. Конструирование комплексного инструмента оценки социально-экономической компетентности специалистов образования / Е.В. Чекина, Л.Д. Глазырина // Вестн. Полоц. гос. ун-та. Сер. Е, Педагогические науки. – 2018. – № 7. – С. 2–7.

Сандалова, С.Я. Педагогический резонанс как состояние субъектов образовательной деятельности / С.Я. Сандалова // Вестн. Бурят. гос. ун-та. Сер. Педагогика. Филология. Философия. – 2010. – № 15. – С. 262–266.

Чекина, Е.В. Технологические схемы организации овладения социально-экономической компетентностью будущими специалистами образования / Е.В. Чекина // Весн. Гродзен. дзярж. ўн-та імя Янкі Купалы. Сер. 3, Філалогія. Педагогіка. Псіхалогія. – 2017. – № 3. – С. 80-86.