MAIN CRITERIA AND INDICATORS OF THE FORMATION OF DEONTOLOGICAL READINESS FUTURE TEACHERS TO INTERACT WITH DISADAPTIVE ADOLESCENTS
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article analyzes the concept of “criterion”; the requirements to the criteria in pedagogical research are highlighted; the criteria of the formation of the deontological readiness of future teachers are considered. The author reveals the structure, criteria and indicators of the deontological readiness of future teachers to interact with disadaptive adolescents of various categories (students with special needs in psychophysical development (IDF), gifted adolescents, students who are brought up in dysfunctional, socially vulnerable and dysfunctional families, left without parental care, orphans, adolescents with deviant behavior, students-inophones, etc.). Justification of the main criteria and indicators of the deontological readiness of future teachers to interact with disadaptive adolescents allows us to determine its content (what to diagnose) and ways to evaluate the teacher's activity (how to diagnose); and the levels of formation of the desired readiness.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
References
Гончаренко, С.У. Український педагогічний словник / С.У. Гончаренко. – Київ : Либідь, 1997. – 206 с.
Сысоева, С.А. Методология научно-педагогических исследований / С.А. Сысоева, Т.Е. Кристопчук. – Ровно : Волын. обереги, 2013. – 245 с.
Анненкова, Н.А. К проблеме профессиональной подготовки PR-специалистов к работе в предвыборных компаниях / Н.А. Анненкова, В.М. Охота // Проблемы и перспективы внедрения инновационных телекоммуникационных технологий : сб. материалов II Междунар. науч.-практ. очно-заоч. конф., 25 марта 2016 г. / Федер. агентство связи ; Поволж. гос. ун-т телекоммуникаций и информатики», Оренбург. фил. ; гл. ред. А.В. Кирьякова. – Оренбург : Ун-т, 2016. – С. 221–222.
Васильева, М.П. Теоретические основы деонтологической подготовки педагога: автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 / М.П. Васильева ; Харьков. гос. ун-т им. Г.С. Сковороды. – Харьков, 2004. – 34 с.
Лукина, Т.А. Мониторинг качества образования: теория и практика / Т.А. Лукина. – Киев : Шк. мир, 2006. – 128 с.