EDUCATIONAL MOTIVATION OF FIRST-YEAR STUDENTS – FUTURE SPECIALISTS OF SOCIAL AND EDUCATIONAL SPHERES
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article presents the results of studying the educational motivation of first-year students studying in the specialties «Social pedagogy», «Social work (social and psychological activity)». The purpose of the article: on the basis of identifying the current structure of educational motivation of first-year students to determine the ways of its further development. The study of the structure of educational motivation of students showed the dominance of communicative motives and motives of creative self-realization, which we consider as specific for students - future specialists in the social and educational spheres. Following are educational and cognitive and professional motives. The last ranking places are occupied by motives of prestige and avoidance of failure. The definition of the structure of educational motivation of students determined the need for pedagogical work to strengthen the awareness and stability of learning motives, to increase the importance of educational, cognitive and professional motives.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
T. SAVITSKAYA, Vitebsk State University named after P.M. Masherov
канд. пед. наук, доц.
References
Ильин, Е.П. Мотивация и мотивы / Е.П. Ильин. – СПб. : Питер, 2011. – 508 с.
Маслоу, А. Мотивация и личность / А. Маслоу. – 3-е изд. – СПб. : Питер, 2003. – 352 с.
Бакунович, М.Ф. Динамика мотивационно-целевой саморегуляции студентов в процессе учебной деятельности : автореф. дис. … канд. психол. Наук : 19.00.07 / М.Ф. Бакунович ; БГПУ. – Минск, 2001. – 19 с.
Селеменева, Т.А. Мотивация обучения в условиях реализации компетентностного подхода в высшем образовании [Электронный ресурс] / Т.А. Селемнева. – Режим доступа: https://elibrary.ru/query_results.asp. – Дата доступа: 10.09.2019.
Бадмаева, Н.Ц. Влияние мотивационного фактора на развитие умственных способностей / Н.Ц. Бадмаева. – Улан-Удэ : ВСГТУ, 2005. – 280 с.
Колмогорова, Л.А. Содержание и динамика мотивационной зрелости студентов-первокурсников в адаптационный период : автореферат дис. ... канд. психол. наук : 19.00.01 / Л.А. Колмогорова ; Новосиб. гос. пед. ун-т. – Новосибирск, 2008. – 24 с.
Ларина, Е.А. Исследование структуры и динамики мотивационной сферы личности студентов [Электронный ресурс] / Е.А. Ларина // Изв. Самар. науч. центра Рос. акад. наук. – 2009. – Т. 11, 4 (5). – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/v/issledovanie-struktury-i-dinamiki-motivatsionnoy-sfery-lichnosti-studentov. – Дата доступа: 25.10.2019.
Цветкова, Р.И. Мотивационная сфера личности студента: условия и средства ее формирования / Р.И. Цветкова // Психол. наука и образование. – 2006. –№ 4.– С. 76–78.
Фрэнкин, Р. Мотивация поведения: биологические, когнитивные и социальные аспекты / Р. Фрэнкин. – 5-е изд. – СПб. : Питер, 2003. – 651 с.
Most read articles by the same author(s)
- N. SHABANOVA, THE CONTENT OF LABOR EDUCATION IN THE BELARUSIAN NATIONAL PEDAGOGICS OF THE END XIX – EARLY XX CENTURY, Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences: No. 15 (2017)