METHODOLOGICAL BASES OF TEACHERS’ TRAINIG FOR THE COMPLEX APPLICATION OF METHODS OF E-LEARNING AND NETWORKING INTERACTION IN A DEVELOPING DIGITAL ENVIRONMENT

Main Article Content

А. MINICH

Abstract

The article discusses the problem of training teachers from the point of the further evolution of didactics in the conditions of informatization of education, and presents the theoretical analysis of the concepts of “e-learning”, “digital environment”, “network pedagogical interaction”. The methodological foundations of teacher training have been developed for the first time and include: methodological approaches at the general-scientific level (systemic and environmental approaches), methods of particular level of scientific knowledge (competence-based, activity-based and innovative approaches) and the value orientations of pedagogical training in the context of the development of hybrid reality (cognitive-intellectual, convergent, philosophical-anthropological, socio-cultural, health-saving).

Article Details

How to Cite
MINICH А. (2022). METHODOLOGICAL BASES OF TEACHERS’ TRAINIG FOR THE COMPLEX APPLICATION OF METHODS OF E-LEARNING AND NETWORKING INTERACTION IN A DEVELOPING DIGITAL ENVIRONMENT. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (13), 22-28. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/2797
Author Biography

А. MINICH, Belarusian State Pedagogical University named after Maxim Tank, Minsk

канд. пед. наук, доц.

References

Роберт, И.В. Современные информационные технологии в образовании: дидактические проблемы, перспективы использования / И.В. Роберт. – М. : ИИО РАО, 2010. – 140 с.

Монахов, В.М. Разработка прогностической модели развития теории обучения для IТ-образования [Электронный ресурс] / В.М. Монахов // Современные информационные технологии и ИТ-образование. – 2017. – № 2. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/razrabotka-prognosticheskoy-modeli-razvitiya-teorii-obucheniya-dlya-it-obrazovaniya. – Дата доступа: 18.05.2021.

Чошанов, М.А. E-дидактика: новый взгляд на теорию обучения в эпоху цифровых технологий [Электронный ресурс] / М.А. Чошанов // ОТО. – 2013. – № 3. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/e-didaktika-novyy-vzglyad-na-teoriyu-obucheniya-v-epohu-tsifrovyh-tehnologiy. – Дата доступа: 18.05.2021.

Карпенко, М.П. Современная дидактика массового электронного образования [Электронный ресурс] / М.П. Карпенко // Современные информационные технологии и ИТ-образование. – 2017. – № 4. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennaya-didaktika-massovogo-elektronnogo-obrazovaniya. – Дата доступа: 11.04.2019.

Сергеев, С.Ф. Методологические проблемы e-learning дидактики [Электронный ресурс] / С.Ф. Сергеев // Открытое образование. – 2015. – № 3. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/metodologicheskie-problemy-e-learning-didaktiki. – Дата доступа: 18.05.2021.

Печников, А.Н. E-дидактика: кому, зачем и в каком виде она нужна [Электронный ресурс] / А.Н. Печников // ОТО. – 2013. – № 4. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/e-didaktika-komu-zachem-i-v-kakom-vide-ona-nuzhna. – Дата доступа: 18.05.2021.

Андреев, А.А. Педагогика в информационном обществе, или электронная педагогика [Электронный ресурс] / А.А. Андреев // Высш. образование в России. – 2011. – № 11. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/pedagogika-v-informatsionnom-obschestve-ili-elektronnaya-pedagogika. – Дата доступа: 18.05.2021.

E-learning in European higher education institutions: results of a mapping survey conducted in October-December 2013 / M. Gaebel [et al.] // European University Association, Brussels, November 2014. – Аccess date: 18.05.2021.

Воробьева, Т.А. К вопросу о понятии электронного обучения [Электронный ресурс] / Т.А. Воробьева // Идеи и идеалы. – 2014. – №1 (19). – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-o-ponyatii-elektronnogo-obucheniya. – Дата доступа: 02.02.2022.

Государев, И.Б. «Электронное обучение» в языке педагогики (эволюция феномена и толкование терминов) [Электронный ресурс] / И.Б. Государев // Высш. образование в России. – 2015. – № 7. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/elektronnoe-obuchenie-v-yazyke-pedagogiki-evolyutsiya-fenomena-i-tolkovanie-terminov. – Дата доступа: 18.05.2021.

Песоцкий, Ю.С. Развитие высокотехнологической образовательной среды учебных заведений на основе учебной техники : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / Ю.С. Песоцкий ; Моск. гос. пед. ун-т. – М., 2003. – 42 с.

Анкуда, С.Н. Образовательная среда как социокультурная и деятельностная система / С.Н. Анкуда. – Saarbruchen : LAP LAMBERT Academic Publishing, 2018. – 88 с.

Попова, А.В. Цифровая педагогика: к вопросу об изменении роли акторов педагогического процесса / А.В. Попова // Проблемы современного образования. – 2021. – № 3. – С. 81–93. DOI: 10.31862/2218-8711-2021-3-81-93

Скулкин, А.А. Формирование цифрового образовательного пространства: адаптация цифровой педагогики / А.А. Скулкин // Мир науки, культуры, образования. – 2021. – № 1 (86). – С. 277–280. DOI: 10.24412/1991-5497-2021-186-277-280

Сластенин, В.А. Педагогика : учеб. пособие для студентов высш. пед. учеб. заведений / В.А. Сластенин, И.Ф. Исаев, Е.Н. Шиянов ; под ред. В.А. Сластенина. – М. : Акад., 2002. – 576 с.

Minich, O.A. The Terms Framework Formation for E-Learning in Pedagogical Science and Practice / O.A. Minich // Journal of Contemporary Issues in Business and Government. – 2021 – Vol. 27 – Is. 3. – P. 551–559. DOI: 10.47750/cibg.2021.27.03.075 Retrieved from: https://www.cibgp.com/article_10879.html

Вайндорф-Сысоева, М.Е. «Цифровое образование» как системообразующая категория: подходы к определению / М.Е. Вайндорф-Сысоева, М.Л. Субочева // Вестн. Моск. гос. област. ун-та. Сер. Педагогика. – 2018. – № 3. – С. 25–36. DOI: 10.18384/2310-7219-2018-3-25-36

Роберт, И.В. Цифровая трансформация образования: ценностные ориентиры, перспективы развития / И.В. Роберт // Россия: тенденции и перспективы развития. – 2021. – №16-1. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/tsifrovaya-transformatsiya-obrazovaniya-tsennostnye-orientiry-perspektivy-razvitiya. – Дата обращения: 01.12.2021.

Патаракин, Е.Д. Педагогический дизайн совместной сетевой деятельности субъектов образования : автореф. дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / Е.Д. Патаракин ; Ин-т пед. образования и образования взрослых РАО, Моск. гор. пед. ун-т. – М., 2017. – 38 с.