PRODUCTIVE AND CREATIVE ACTIVITY AS A MEANS FOR FORMING THE COGNITIVE SPHERE OF YOUNG SCHOOLCHILDREN

Main Article Content

E. KOVALEVA

Abstract

The article is devoted to the study of productive and creative activities and its role in formation of informative sphere of younger schoolboys. The introduction reflects the relevance of the topic due to the need to develop new ways in the implementation of modern primary and communications, the search for new solutions to practical problems in the content of education. The main part of the article the essence and specificity of productive and creative activities, a qualitative analysis of the basic concepts: creativity as a process, as a product of creativity, creative activity, productive activity. The comparative characteristic of productive, creative and productive and creative activities for the basic structural components: goals, motives, actions. A comparative characteristics highlighted specific features of productive and creative activities related to the subjective nature of the creative product. Productive and creative activity is regarded by the author as an activity aimed at obtaining a product having a new quality specifications for the subject himself, and satisfying his diverse new requirements. Finally presents conclusions about the importance of productive and creative activities for the development of the child's personality in a condition for the realization of modern elementary education.

Article Details

How to Cite
KOVALEVA, E. (2017). PRODUCTIVE AND CREATIVE ACTIVITY AS A MEANS FOR FORMING THE COGNITIVE SPHERE OF YOUNG SCHOOLCHILDREN. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 25-29. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/2990
Section
Pedagogy

References

Большой психологический словарь / Б.Г. Мещеряков, В.П. Зинченко. – М. : ОЛМА-ПРЕСС, 2003. – С. 536.

Бим-Бад, Б.М. Педагогический энциклопедический словарь / Б.М. Бим-Бад. – М., 2002. – 398 с.

Выготский, Л.С. Воображение и творчество в детском возрасте / Л.С.Выготский. – М. : Просвещение, 1991. – 93 с.

Ананьев, Б.В. Задачи психологии искусства / Б.В. Ананьев // Художественное творчество : сб. – Л. : Наука, 1982. – 324 с.

Рубинштейн, С.Л. Принцип творческой самодеятельности / С.Л. Рубинштейн // Вопросы психологии. – 1986. – № 4. – С. 101–109.

Барышева, Т.А. Творчество: теория, диагностика, технологии : слов.-справ. / Т.А. Барышева, Ю. А. Жигалов ; под общ. ред. Т.А. Барышевой. – СПб. : Книж. дом, 2008. – 296 с.

Тургель, В.А. Творческая деятельность младших школьников как основа оптимизации начального образования / В.А. Тургель // Изв. Рос. гос. пед. ун-та им. А.И. Герцена. – 2010. – № 128. – С. 62–71.

Малахова, И.А. Развитие личности: Способность к творчеству, одаренность, талант. В 2 ч. Ч. 1 / И.А. Малахова. – Минск : Беларус. навука, 2002. – 156 с.

Большой психологический словарь / под ред. Б.Г. Мещерякова, В.П. Зинченко. – 3-е изд., доп. и перераб. – СПб. : Прайм-ЕВРОЗНАК, 2006. – 672 с.

Зинченко, В.П. Аффект и интеллект в образовании / В.П. Зинченко. – М. : Тривола, 1995. – 64 с.

Лощилин, А.Н. Продуктивная деятельность и творчество /А.Н. Лощилин, Е.Е. Тихомирова // Научная сессия МИФИ-2002. Т. 6. Актуальные проблемы гуманитарных наук. Проблемы университетского образования. Экономика и управление. – С. 32–33.

Серавин, А.И. Исследование творчества / А.И. Серавин. – СПб. : Копи-Парк, 2005. – 200 с.