EMOTIONAL INTELLIGENCE: TO THE PROBLEM OF THE OPERATIONALIZATION OF THE NOTION IN THE CONTEXT OF EMPIRICAL INVESTIGATIONS

Main Article Content

А. LOBANOV
N. RADCHIKOVA
B. AYSMONTAS
А. VORONOVA

Abstract

The purpose of the study was to construct meaningful concretization of the notion of "emotional intelligence" through its correlation with social intelligence and character, i. e., to determine the nature (essence) of emotional intelligence in terms of abilities and personality traits paradigms. Emotional intelligence as measured by EmIn questionnaire was put into correspondence with both personality traits (Big 5 questionnairy and Heymans Personality test) and social intelligence («Social intelligence» test by M. Sallivan and J. Guildford). Correlations calculated for two different samples (N = 51 (10% males), 2nd year students of the faculty of social and pedagogical technologies, and N = 113 (19% males), 3rd year students of the Faculty of Psychology) show that in several cases there are some connections between the indicators of emotional intelligence with both the social intelligence (ability paradigm), and with the character (traits paradigm). Low values of the correlation coefficients and the instability of relations obtained from sample to sample allow us to conclude about the independence of such construct as the emotional intelligence and its special place in the list of personality traits.

Article Details

How to Cite
LOBANOV А., RADCHIKOVA, N., AYSMONTAS, B., & VORONOVA А. (2017). EMOTIONAL INTELLIGENCE: TO THE PROBLEM OF THE OPERATIONALIZATION OF THE NOTION IN THE CONTEXT OF EMPIRICAL INVESTIGATIONS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 69-74. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/3028
Author Biographies

А. LOBANOV, Belarusian State Pedagogical University named after Maxim Tank, Minsk

д-р психол. наук, проф.

N. RADCHIKOVA, Moscow State University of Psychology and Education

канд. пед. наук, доц.

B. AYSMONTAS, Moscow State University of Psychology and Education

канд. пед. наук, доц.

References

Айзенк, Г. Природа интеллекта. Битва за разум / Г. Айзенк, Л. Кэмин // Психология паранормального / Г. Айзенк. – М. : Эксмо, 2005. – С. 389–640.

Кровицкая, И.В. Эмоциональный интеллект школьников / И.В. Кровицкая // Познание в деятельности и общении: от теории и практики к эксперименту / под ред. В.А. Барабанщикова, В.Н. Носуленко, Е.С. Самойленко. – М. : ИП РАН, 2011. – С. 502–506.

Практический интеллект / Р.Дж. Стернберг [и др.]. – СПб. : Питер, 2002. – 272 с.

Люсин, Д.В. Современные представления об эмоциональном интеллекте / Д.В. Люсин // Социальный интеллект: Теория, измерение, исследование / под ред. Д.В. Люсина, Д.В. Ушакова. – М. : ИП РАН, 2004. – С. 29–38.

Petrides, K.V. On the dimensional structure of emotional intelligence / K.V. Petrides, A. Furnham // Personality and Individual Differences. – 2000. – No. 29. – P. 313–320.

Petrides, K.V. Trait emotional intelligence: Psychometric investigation with reference to established trait taxonomies / K.V. Petrides, A. Furnham // European Journal of Personality. – 2001. – No. 15. – P. 425–448.

Андреева, И.Н. Эмоциональный интеллект как феномен современной психологии / И.Н. Андреева. – Новополоцк : ПГУ, 2011. – 388 с.

Emmerling, R.J. Emotional intelligence: Issues and common misunderstandings [Электронный ресурс] / R.J. Emmerling, D. Goleman // Issues and Recent Developments in Emotional Intelligence. – 2003. – 1(1). – Режим доступа: http://www.eiconsortium.org. – Дата доступа: 18.02.2017.

Van Rooy, D.L. Emotional intelligence: A meta-analytic investigation of predictive validity and nomological net / D.L. Van Rooy, C. Viswesvaran // Journal of Vocational Behavior. – 2004. – No. 65. – Р. 71–95.

Schulte, M.J. Emotional Intelligence: Not much more than g and personality / M.J. Schulte, M.J. Ree, T. R. Carretta // Personality and Individual Differences. – 2004. – No. 37(5). – P. 1059–1068

Fiori, M. The ability model of emotional intelligence: Searching for valid measures/ M. Fiori, J. Antonakis, // Personality and Individual Differences. – 2011. – No. 50(3). – P. 329–334.

Александров, Ю.И. Развитие как дифференциация / Ю.И. Александров // Дифференционно-интеграционная теория развития / сост. Н.И. Чуприкова, А.Д. Кошелев. – М. : Языки славянских культур, 2011. – С. 49–69.

Люсин, Д.В. Опросник на эмоциональный интеллект ЭмИн: новые психометрические данные / Д.В. Люсин // Социальный и эмоциональный интеллект: от модели к измерениям / под ред. Д.В. Люсина, Д.В. Ушакова. – М. : Ин-т психологии РАН, 2009. – С. 264–278.

Люсин, Д.В. Связь эмоционального интеллекта и личностных черт с настроением / Д.В. Люсин, В.В. Овсянникова // Психология. – 2015. – Т. 12, № 3. – С. 154–164.

Михайлова, Е.С. Тест Дж. Гилфорда и М. Салливена. Диагностика социального интеллекта: руководство пользователя / Е.С. Михайлова. – 2-е изд. – СПб. : ИМАТОН, 1999. – 56 с.

Тест «Темперамент и социотипы» / Г. Хейманс // Лучшие психологические тесты : сб. / Т.И. Ахмедов. – М. : Эксмо, 2009. – С. 21–27

Голубева, Э.А. Некоторые направления и перспективы исследования природных основ индивидуальных различий / Э.А. Голубева // Вопросы психологии. – 1983. – № 3. – С. 16–28.

Djian, R . Apprenez a vous connaitre. Guide pratique de caracteriologie / R. Djian. – Garnier, 1981. – 167 p.

Хромов, А.Б. Пятифакторный опросник личности : учеб.-метод. пособие / А.Б. Хромов. – Курган : Изд-во Курган. гос. у-та, 2000. – 23 с.

Оценка связи восприятия эмоциональной интонации речи с компонентами эмоционального интеллекта / Е.С. Дмитриева [и др.] // Психология. – 2012. – № 1. – С. 126–134.

Одинцова, М.А. Эмоциональный интеллект инфантильных подростков / М.А. Одинцова // Познание в деятельности и общении: от теории и практики к эксперименту. Сер. Интеграция академической и университетской психологии / под ред. В.А. Барабанщикова, Е.С. Самойленко, В.Н. Носуленко. – М. : Ин-т психологии РАН, 2011. – С. 513–518.