COPING STRATEGIES AND HARNESS OF INDIVIDUALS WITH DIFFERENT LEVEL OF EMOTIONAL INTELLIGENCE

Main Article Content

M. ODINTSOVA
О. BARINOVA
Е. GUROVA

Abstract

The results of the investigation of coping strategies and hardness of individuals with different emotional intelligence level are analyzed (N=72). It is shown that individuals with high emotional intelligence (EQ) level are active, possess high level of hardness, flexibly react to difficulties, are inclined to strengthen personal authority by means of their superiority demonstration, stoutly defend their interests, sometimes tend to put others in a dependent position. Individuals with average EQ level use whole arsenal of coping strategies to overcome stress, possibly because of insufficiently high level of hardiness. Individuals with low EQ level are characterized by all coping strategies weakly expressed except avoidance; such individuals are more passive and helpless; the difficulties of life can put them into a dead end. Intrapersonal EI is more developed in men then in women, which are more likely to use impulsive, aggressive action to overcome the stress and seek social support in difficult situations. The higher is the level of the EQ, the higher are the activity and hardness of a person.

Article Details

How to Cite
ODINTSOVA, M., BARINOVA О., & GUROVA Е. (2017). COPING STRATEGIES AND HARNESS OF INDIVIDUALS WITH DIFFERENT LEVEL OF EMOTIONAL INTELLIGENCE. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 75-80. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/3031
Author Biographies

M. ODINTSOVA, Moscow State University of Psychology and Education

канд. психол. наук, доц.

О. BARINOVA, Moscow State University of Psychology and Education

канд. психол. наук, доц.

Е. GUROVA, Moscow State University of Psychology and Education

канд. психол. наук, доц.

References

Айсмонтас, Б.Б. Сравнительный анализ личностных особенностей студентов очного и дистанционного обучения / Б.Б. Айсмонтас, Мд.У. Актер // Психол. наука и образование. – 2013. – № 4. – С. 288–302.

Барцалкина, В.В. Роль внутреннего диалога в развитии личности подростка / В.В. Барцалкина // Вопросы психологии. – 1997. – № 2. – С. 36.

Куляцкая, М.Г. Типичные семейные сценарии клиентов с разным уровнем жизнеспособности / М.Г. Куляцкая // Психологическое благополучие современной семьи : материалы межрегион. науч.-практ. конф. с междунар. участием. – Ярославль, 2016. – С. 30–32.

Куляцкая, М.Г. Особенности виктимного и жизнестойкого копинг-стилей преодоления личности в экстремальных ситуациях / М.Г. Куляцкая // Психология стресса и совладающего поведения: ресурсы, здоровье, развитие : материалы IV Междунар. научн. конф. – Кострома, 2016. – С. 329–331.

Кузьмина, Е.И. Формирование позитивного мышления у студентов с ОВЗ с помощью дистанционных технологий / Е.И. Кузьмина // Психологическая помощь социально незащищенным лицам с использованием дистанционных технологий (интернет-консультирование и дистанционное обучение) : материалы III Междунар. науч.-практ. конф. – М. : МГППУ, 2013. – С. 195–197.

Кузьмина, Е.И. Особенности проведения дистанционного тренинга по развитию позитивного (саногенного) мышления у студентов с ОВЗ и их родителей / Е.И. Кузьмина // Психологическая помощь социально незащи-щенным лицам с использованием дистанционных технологий (интернет-консультирование и дистанционное обучение) : материалы IV Междунар. науч.-практ. конф. – М. : МГППУ, 2014. – С. 361–365.

Левит, Л.З. Влияние эгоизма на эмоциональное выгорание специалиста / Л.З. Левит, Н.П. Радчикова, Е.И. Сапего // Современная зарубежная психология. – 2013. – № 4. – С. 32–44.

Левит, Л.З. Эмоциональное выгорание и эгоизм: особенности взаимодействия / Л.З. Левит, Н.П. Радчикова, Е.И. Сапего // Вестн. Челяб. гос. ун-та. – 2013. – № 34(325). Образование и здравоохранение. Вып. 2. – С. 45–51.

Лонес, О. Моральный конфликт в системе ценностно-нормативных конфликтов малых групп / О. Лонес, О.В. Нагиева // Человеческий фактор: проблемы психологии и эргономики. – 2006. – № 2. – С. 57–58.

Суркова, Е.Г. Глубина внутриличностного конфликта и зрелость совладающего поведения личности / Е.Г. Суркова, Е.В. Гурова // Знание. Понимание. Умение. – 2012. – № 3. – С. 251–256.

Шабанова, Т.Л. Типы эмоционального развития личности у преподавателей ВУЗОВ / Т.Л. Шабанова, Н.Н. Игнатьева // Проблемы современного педагогического образования. – 2016. – № 52-6. – С. 421–427.

Клиническое значение сниженных показателей эмоционального интеллекта учащихся средней общеобразовательной школы / А.Н. Корнетов [и др.] // Вестн. Том. гос. пед. ун-та. – 2015. – № 3 (156). – С. 72–80.

Валиева, Ф.И. Индивидуально-личностные предпосылки резильентного поведения / Ф.И. Валиева // Вестн. Северо-осетин. гос. ун-та им. К.Л. Хетагурова. – 2016. – № 4. – С. 97–101.

Bonanno, G.A. Regulatory Flexibility: An Individual Differences Perspective on Coping and Emotion Regulation / G.A. Bonanno, C.L. Burton // Perspectives on Psychological Science. – 2013. – № 8 (6). – Р. 591–612.

Лобанов, А.П. Факторы вербального интеллекта и черты личности: поиск корреляций / А.П. Лобанов, Н.В. Дроздова // Гум.-экан. весн. – 2012. – № 4. – С. 17–23.

Краснопольская, Н.С. Взаимосвязь эмоционального интеллекта и жизнестойкости студентов ВУЗА / Н.С. Краснопольская // Вестн. Брян. гос. ун-та. – 2012. – № 1–2. – С. 150–154.

Люсин, Д.В. Опросник на эмоциональный интеллект ЭмИн: новые психометрические данные / Д.В. Люсин // Социальный и эмоциональный интеллект: от моделей к измерениям. – М. : Ин-т психологии РАН, 2009. – C. 264–278.