EMOTIONAL INTELLIGENCE OF INDIVIDUALS WITH DIFFERENT TYPES OF ROLE VICTIMIZATION

Main Article Content

E. KUZMINA
M. KULYATSKAYA
V. SERGEEVA

Abstract

The study shows the practicability of distinguishing the types of role victimization. This allows you to see manifestations of EQ in more detail in each of the distinguished types, to find the resources of development and role victimization overcoming. One of these resources is the ability to understand and control emotions in autovictimization group, the ability to control emotions – in victimization group. Individuals with hypervictimization need psychological help and support in the development of intrapersonal EQ, based on welldeveloped interpersonal intelligence, flexibility of behavior, more emotional perception of other people and events of life in general. Role victimization is associated with components of intrapersonal EQ, but not related to interpersonal EQ characteristics, that requires further investigation. Conscientiousness, responsibility, ability to control life events and emotional stability have a positive impact on the development of personal EQ. Targeted development of EQ can contribute to reducing the role of victimization level.

Article Details

How to Cite
KUZMINA, E., KULYATSKAYA, M., & SERGEEVA, V. (2017). EMOTIONAL INTELLIGENCE OF INDIVIDUALS WITH DIFFERENT TYPES OF ROLE VICTIMIZATION. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 81-86. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/3032
Section
Psychology
Author Biography

V. SERGEEVA, Moscow State University of Psychology and Education

канд. пед. наук

References

Гоулман, Д. Эмоциональный интеллект / Д. Гоулман – М. : АСТ: Хранитель, 2008. – 478 с.

Люсин, Д.В. Социальный интеллект: Теория, измерение, исследования /Д.В. Люсин – М. : Ин-т психологии РАН, 2004. – С. 29–36.

Айсмонтас, Б.Б. Сравнительный анализ личностных особенностей студентов очного и дистанционного обучения / Б.Б. Айсмонтас, Мд.У Актер // Психол. наука и образование. – 2013. – № 4. – С. 288–302.

Левит, Л.З. Влияние эгоизма на эмоциональное выгорание специалиста / Л.З. Левит, Н.П. Радчикова, Е.И. Сапего // Современная зарубежная психология. – 2013. – № 4. – С. 32–44.

Лонес, О. Моральный конфликт в системе ценностно-нормативных конфликтов малых групп / О. Лонес, О.В. Нагиева // Человеческий фактор: проблемы психологии и эргономики. – 2006. – № 2. – С. 57–58.

Одинцова, М.А. Проблема виктимного личностного типа в психологии / М.А. Одинцова // Изв. Саратов. ун-та. Сер. Философия. Психология. Педагогика. – 2014. – Т. 14. № 2-1. – С. 73–79.

Панкратова, А.А. Эмоциональный интеллект: примеры программы формирования [Электронный ресурс] / А.А. Панкратова // Психол. исслед. – 2010. – N 1(9). – Режим доступа: http://psystudy.ru. – Дата доступа: 21.01.2017.

Барцалкина, В.В. Роль внутреннего диалога в развитии личности подростка / В.В. Барцалкина // Вопросы психологии. – 1997. – № 2. – С. 36.

Суркова, Е.Г. Глубина внутриличностного конфликта и зрелость совладающего поведения личности / Е.Г. Суркова, Е.В. Гурова // Знание. Понимание. Умение. – 2012. – № 3. – С. 251–256.

Кузьмина, Е.И. Формирование позитивного мышления у студентов с ОВЗ с помощью дистанционных технологий / Е.И. Кузьмина // Психологическая помощь социально незащищенным лицам с использованием дистанционных технологий (интернет-консультирование и дистанционное обучение) : материалы III Междунар. науч.-практ. конф. – М. : МГППУ, 2013. – С. 195–197.

Кузьмина, Е.И. Особенности проведения дистанционного тренинга по развитию позитивного (саногенного) мышления у студентов с ОВЗ и их родителей / Е.И. Кузьмина // Психологическая помощь социально незащищенным лицам с использованием дистанционных технологий (интернет-консультирование и дистанционное обучение): материалы IV Междунар. науч.-практ. конф. – М. : МГППУ, 2014. – С. 361–365.

Одинцова, М.А. Эмоциональный интеллект как один из основных ресурсов инфантильных подростков / М.А. Одинцова, А.М. Спирина // Воспитание школьников. – 2012. – № 7. – С. 58–63.

Одинцова, М.А. Феномен «жертва» в научной литературе и житейских представлениях / М.А. Одинцова // Ом. науч. вестн. – 2006. – № 10 (49). – С. 89–94.

Андреева, И.Н. Психологическая характеристика подтипов эмоционального интеллекта с низким его уровнем / И.Н. Андреева // Когнитивные штудии: когнитивная парадигма в междисциплинарных исследованиях : материалы VI Междунар. междисциплин. конф. / под ред. А.П. Лобанова, Н.П. Радчиковой. – Вып. 6. – Минск : БГПУ, 2015. – С. 28–35.

Андроникова, О.О. Особенности взаимосвязи различных типов жертвенной позиции и эмоционального интеллекта / О.О. Андронникова, П.С. Герасимова // Сибир. пед. журн. – 2016. – № 5. – С. 118–125.

Тимофеев, А.В. Нарушения эмоционального интеллекта как фактор повышения виктимности подростка / А.В. Тимофеев, М.Ю. Емельянова, О.И Шутова // Личность в экстремальных и кризисных ситуациях жизнедеятельности. – 2014. – № 4. – С. 226–233.

Шумилкина, М.В. Психологическая виктимность и эмоциональный интеллект / М.В. Шумилкина // Достижения вузов. науки. – 2015. – № 14. – С. 92–95.

Одинцова, М.А. Этапы разработки опросника «Тип ролевой виктимности» / М.А. Одинцова, Н.П. Радчикова // Ярослав. пед. вестн. – 2012. – Т.2, № 1. – С. 309–314.

Люсин, Д.В. Новая методика для измерения эмоционального интеллекта: опросник ЭмИн / Д.В. Люсин // Психолог. диагностика. – 2006. – № 4. – С. 3–22.

Князев, Г.Г. Валидизация русскоязычной версии опросника Л. Голдберга «Маркеры факторов «Большой Пятерки» / Г.Г. Князев, Л.Г. Митрофанова, В.А. Бочаров // Психол. журн. – 2010. – Т. 31, № 5. – С. 100–110.