INTERRELATION OF POSTTRAUMMATIC STRESS DISORDER WITH CREATIVE ACTIVITY, HARDINESS AND NEUROMENTAL ADAPTATION
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article analyzes the results of the study of the relationship between posttraumatic stress disorder (PTSD) and creative activity in adulthood (N = 150). It was revealed that there are gender differences in the indicators of creative activity and neuromental adaptation. Types of normative and traumatic personal development are distinguished. They are differs in the nature of the relationship between PTSD, neuromental adaptation and hardiness.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I. ANDREYEVA, Polotsk State University
канд. психол. наук, доц.
References
Психогении в экстремальных условиях / Ю.А. Александровский [и др.].– М. : Медицина, 1991. – 195 с.
Тарабрина, Н.В. Практикум по психологии посттравматического стресса / Н.В. Тарабрина. – СПб. : Питер, 2001. – 272 с.
Маклаков, А.Г. Личностный адаптационный потенциал: его мобилизация и прогнозирование в экстремальных условиях / А.Г Маклаков / Психол. журн. – 2001. – Т. 22. – № 1. – С. 16–24.
Maddi, S.R. Hardiness and Mental Health / S.R. Maddi, D.M. Khoshaba // Journal of Personality Assessment. – 1994. – Vol. 63. – № 2. – Р. 265–274.
LaGreca. The Psychosocial factors in surviving stress. Special Issue: Survivorship: The other side of death and dying / LaGreca // Death studies – 1985. – Vol. 9. – № 1. – Р. 23–36.
Фруцкая, И.В. Значение мульттерапии для развития эмоционального интеллекта и коррекции страхов у детей старшего дошкольного и младшего школьного возраста / И.В. Фруцкая // НИРС 2013 : сб. науч. работ студентов Респ. Беларусь / редкол.: А.И. Жук (пред.) [и др.]. – Минск : Изд. центр БГУ, 2014. – С. 448.
Митина, Л.М. Учитель как личность и профессионал. Психологические проблемы / Л.М. Митина. – М. : Дело, 1994. – 216 с.
Осин, Е.Н. Краткая версия теста жизнестойкости: психометрические характеристики и применение в организационном контексте / Е.Н. Осин, Е.И. Рассказова // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 14. Психология. – 2013. – № 2. – С. 147–165
Гурвич, И.Н. Тест нервно-психической адаптации / И.Н. Гурвич // Вестн. гипнологии и психотерапии. – 1992. – № 3. – С. 46–53.
Рахматуллина, О.В. Гендерные особенности нервно-психической адаптации студентов колледжа / О.В. Рахматуллина // Психология и педагогика XXI века: теория, практика и перспективы : материалы II Междунар. науч.-практ. конф., Чебоксары, 12 марта 2015 г. / редкол.: О. Н. Широков [и др.]. – Чебоксары : Интерактив плюс, 2015. – 198 с.
Андреева, И.Н. Азбука эмоционального интеллекта / И.Н. Андреева. – СПб. : БХВ-Петербург, 2012. – 288 с.
Малышев, И.В. Взаимосвязь синдрома эмоционального выгорания и ценностной сферы личности в процессе профессиональной социализации в экстремальных условиях // Изд. Сарат. Ун-та. Нов. сер. Сер. Философия. Психология. Педагогика. – 2010. – Т. 10, вып. 4. – С. 74–78.