POLIPARADIGMALITY OF THE BELORUSSIAN CULTURE (XIX – FIRST QUARTER OF THE XXth CENTURY)

Main Article Content

М. SOKOLOVSKAYA

Abstract

We analyze the complex and contradictory process of deployment of the Belarusian musical culture in the context of the dichotomy of East - West. It is noted that the work of local composers and performers at the end XVIII - the first quarter of the twentieth century. created under the influence of Western European socio-cultural paradigms and styles. The result of creative work of professional musicians of Belarus were noticeable changes in the musical intonations, in the democratization of image-building and expressive language of music. In the twentieth century gradually begins to be assimilated by the creators of folk music, comprehended as a promising line and the vector of development of the Belarusian professional musical culture.

Article Details

How to Cite
SOKOLOVSKAYA М. (2017). POLIPARADIGMALITY OF THE BELORUSSIAN CULTURE (XIX – FIRST QUARTER OF THE XXth CENTURY). Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 193-198. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/3070
Section
Culturology

References

Конан, У. Драма беларускага хрысціянскага адраджэння / У. Конан // Літаратура і мастацтва. – 2001. – 23 лют. – С. 14–15.

Каган, М.С. Философская теория ценностей / М.С. Каган. – СПб. : Петрополис, 1997. – 205 с.

Мархель, У. Прысутнасць былога – пераадоленне стэрэатыпаў / У. Мархель // Романтизм в музыке : материалы науч.-практ. конф., Минск, 3–5 дек. 1997 г. / сост. Т.А. Титова. – Минск : Белорус. гос. акад. музыки, 1999. – С. 11–24.

Антоневич, В.А. Белорусская музыка ХХ века: композиторское творчество и фольклор : учеб. пособие. – Минск : Белорус. гос. акад. музыки, 2003. – 409 с.

Савицкая, О. Неизвестные страницы истории симфонической музыки Беларуси: Увертюра «Kochanka hetmańska» С. Монюшко / О. Савицкая // Музычная культура Беларусі: перспектывы даследавання : матэрыялы XIV Навуковых чытанняў памяці Л.С. Мухарынскай (1906–1987) / склад. Т.С. Якіменка. – Мінск : Беларус. дзярж. акад. музыкі, 2005. – С. 88–95.

Конен, В. Театр и симфония: Роль оперы в формировании классической симфонии / В. Конен. – М. : Музыка, 1975. – 376 с.

Мальдзіс, А.І. На скрыжаванні славянскіх традыцый. Літаратура Беларусі пераходнага перыяду. Другая палавіна XVII–XVIII cт. / А.І. Мальдзіс. – Мінск : Навука і тэхніка, 1980. – 57 с.

Луцкевіч, Л. Канстанцін Галкоўскі (1875–1963). З серыі “Партрэты віленчукоў” / Л. Луцкевіч, Г. Войцік. – Вільня, 2001. – 21 с.

Каган, М.С. Философия культуры / М.С. Каган. – СПб. : Петрополис, 1996. – 416 с.

Конан, У.М. Філасофія і эстэтыка мадэрнізму: Казімір Малевіч / У.М. Конан // Выбранае / уклад. і прад. М.А. Козенкі. – Мінск : Смэлтак, 2009. – С. 57–83.

Адорно, Т.В. Избранное: социология музыки / Т.В. Адорно. – М., СПб. : Унив. кн., 1999. – 455 с.