SIGN-SYMBOLIC MEDIATION DEVELOPMENT IN CHILDHOOD
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The development of sign-symbolic mediation is considered in the context of the problem of social interaction and cultural development of the child. The article presents an overview analysis of ontogeny of signsymbolic mediation. The development of mediation is seen as the mastery of various cultural forms in the function of signification. The main stages of the development of sign-symbolic mediation in children are singled out. The limitedness of existing empirical studies of the development of sign-symbolic mediation by a utilitarianpragmatic context is noted.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
А. POLYAKOV, Белорусский государственный университет, Минск
канд. психол. наук, доц.
References
Бэкхерст, Д. О понятии опосредствования / Д. Бэкхерст // Культурно-истор. психология. – 2007. – № 3. – С. 61–66.
Верч, Дж. Голоса разума. Социокультурный подход к опосредованному действию / Дж. Верч. – М. : Тривола, 1996. – 176 с.
Выготский, Л.С. Вопросы детской (возрастной) психологии / Л.С. Выготский ; под ред. Д.Б. Эльконина // Собрание сочинений : в 6 т. – М. : Педагогика, 1984. – Т. 4. - С. 243–432.
Выготский, Л.С. Собрание сочинений : в 6 т. / Л.С. Выготский ; под ред. А.М. Матюшкина. – М. : Педагогика, 1983. - Т. 3 : Проблемы развития психики. – 368 с.
Эльконин, Д.Б. Психическое развитие в детских возрастах / Д.Б. Эльконин ; под ред. Д.И. Фельдштейна. – 2-е изд. – М. : Ин-т практ. Психологии ; Воронеж : МОДЭК, 1997. – 416 с.
Daniels, H. Vygotsky and Dialogic Pedagogy / H. Daniels // Cultural-historical psychology. – 2014. – Vol. 10, No. 3. – P. 19–29.
Цукерман, Г.А. Взаимодействие ребенка и взрослого, творящее зону ближайшего развития / Г.А. Цукерман // Культурно-истор. психология. – 2006. – № 4. – С. 61–73.
Выготский, Л.С. Мышление и речь / Л.С. Выготский. – Изд. 5, испр. - М. : Лабиринт, 1999. - 352 с.
Салмина, Н.Г. Знак и символ в обучении / Н.Г. Салмина. – М. : Моск. гос. ун-т, 1988. – 288 с.
Салмина, Н.Г. Знаково-символическое развитие детей в начальной школе / Н.Г. Салмина // Психол. наука и образование. – 1996. – № 1. – С. 73–81.
Сапогова, Е.Е. Ребенок и знак. Психологический анализ знаково-символической деятельности дошкольника / Е.Е. Сапогова. – Тула : Приок. кн. изд-во, 1993. – 264 с.
Гаврилушкина, О.П. Использование знаково-символических средств дошкольниками с интеллектуальной недостаточностью. Психокоррекционный аспект / О.П. Гаврилушкина // Культурно-истор. психология. – 2006. – № 1. – С. 40–47.
Выготский, Л.С. Воображение и творчество в детском возрасте / Л.С. Выготский. – СПб. : СОЮЗ, 1997. – 96 с.
Ausubel, D.P. Neobehaviorism and Piaget’s views on thought and symbolic functioning / D.P. Ausubel // Child development. – 1965. – № 4. – P. 1029–1032.
Piaget, J. The Grasp of Consciousness. Action and Concept in the Young Child / J. Piaget ; transl. by S. Wedgwood. - Cambridge : Harvard Univ. press, 1976. – VII. - 360 p.
Mcmullen, M.B. Learning from their mistakes: glimpses of symbolic functioning in two-and-a-half to three-year-old children / M.B. Mcmullen, C.A. Darling // Early years. – 2003. – Vol. 23, No. 1. – P. 55– 66.
DeLoache, J.S. Symbolic Functioning in Very Young Children: Understanding of Pictures and Models / J.S. DeLoache // Child Development. – 1991. – № 62. – P. 736–750.
Callaghan, T.C. Emergence of graphic symbol functioning and the question of domain specificity: a longitudinal training study / T.C. Callaghan, M.P. Rankin // Child Development. – 2002. – Vol. 73, No. 2. – P. 359–376.
Брунер, Дж. Психология познания / Дж. Брунер. – М. : Прогресс, 1977. – 413 с.
McCune-Nicolich, L. Toward Symbolic Functioning Structure of Early Pretend Games and Potential Parallels with Language / L. McCune-Nicolich // Child development. – 1981. – № 52. – P. 785–797.
Smith, N.R. Symbolic functioning in childhood / N.R. Smith, M.B. Franklin. – New Jersey : Hillsdale, 1979. – 240 p.
Морозова, Н.Г. О понимании текста / Н.Г. Морозова // Изв. Акад. пед. наук РСФСР. – 1947. – Вып. 7. – С. 191–239.
Давыдов, В.В. Проблемы развивающего обучения: Опыт теоретического и экспериментального психологического исследования / В.В. Давыдов. – М. : Педагогика, 1986. – 240 с.
Давыдов, В.В. Учебная деятельность и моделирование / В.В. Давыдов, А.У. Варданян. – Ереван : Луйс, 1981. – 220 с.
Салмина, Н.Г. Концепция Л.С .Выготского и проблема развития символической функции / Н.Г. Салмина // Вопросы психологии. – 1994. – № 5. – С. 69–78.