THE MODERN MODEL OF PHYSICAL TRAINING: SYSTEMS ANALYSIS

Main Article Content

L. KRIVTSUN-LEVSHINA

Abstract

The article deals with the scientific definition and structural components of physical training in the concepts of different authors. The definition of Physical Education as a social system, presents an analysis of its current models in the collection of basic socio-cultural relations sports-oriented interaction of subjects. Applied scientific categories and definitions are based on the methodological knowledge of sociology, cultural studies, psychology, pedagogy, theory and methodology of physical culture.

Article Details

How to Cite
KRIVTSUN-LEVSHINA, L. (2017). THE MODERN MODEL OF PHYSICAL TRAINING: SYSTEMS ANALYSIS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 157-166. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/3107
Section
Physical Education and Sports
Author Biography

L. KRIVTSUN-LEVSHINA, Vitebsk State University named after P.M. Masherov

канд. социол. наук, доц.

References

Столяров, В.И. Понятийный кризис в науке о физической культуре и спорте: показатели, причины и пути преодоления / В.И. Столяров // Теория и практика физической культуры. – 2007. – № 12. – С. 59–61.

Кефели, И.Ф. Культура и общество / И.Ф. Кефели // Социально-политический журнал. – М., 1995. – № 3. – С. 82.

Теория и методика физической культуры / под ред. Ю.Ф. Курамшина. – М. : Совет. спорт, 2003. – С. 6–9.

Кривцун-Левшина, Л.Н. Организация и методика физкультурно-оздоровительной работы : курс лекций / Л.Н. Кривцун-Левшина, В.П. Кривцун. – Витебск : ВГУ им. П.М. Машерова, 2017. – С. 11–25.

Головных, Г.Я. Физическая культура как социальное явление : учеб. пособие для преподавателей и студентов интов физ. культуры / Г.Я. Головных. – Смоленск, 1989. – С. 16–17.

Становление и сущность системного подхода / И.В. Блауберг [и др. ]. – М., 1973. – С. 177; Пономарев, Н.И. О системном подходе в исследовании проблем физической культуры и спорта / Н.И. Пономарев // Теория и практика физической культуры. – 1976. – № 7. – С. 5–8.

Кривцун-Левшина, Л.Н. Социология физической культуры : учеб. пособие/ Л.Н. Кривцун-Левшина. – Витебск : УО «ВГУ им. П.М. Машерова», 2005. – С. 24–37.

Пономарев, Н.И. Некоторые проблемы функционирования и развития теории физической культуры / Н.И. Пономарев // Теория и практика физической культуры. – 1996. – № 5. С. 55–58; Евсеев, Ю.И. Физическая культура: учеб. пособие для студентов. Вузов / Ю.И. Евсеев. – Изд. 3-е. – Ростов на/Д : Феникс, 2004; Чермит, К.Д. Теория и методика физической культуры : учеб. пособие для студентов высш. учеб. заведений / К.Д. Чермит. – М. : Советский спорт, 2005.

Быховская, И.М. Человеческая телесность в социокультурном измерении: традиция и современность / И.М. Быховская. – М. : РИО., ГЦОЛИФК, 1993.

Лубышева, Л.И. Социология физической культуры и спорта : учеб. пособие / Л.И. Лубышева.– М. : Акад., 2001, 2004. – С. 55–59.

Николаев, Ю.М. Теории физической культуры: базовые концепции и основополагающий категориальный аппарат / Ю.М. Николаев // Теория и практика физической культуры. – 2002. – № 3. – С. 15–20; Егоров, А.Г. Философское значение современного олимпизма / А.Г. Егоров // Теория и практика физич. Культуры. – 2001. – № 7. – С. 18–23; Кривцун-Левшина Л.Н. Функции физической культуры на современном этапе развития общества /

Л.Н.Кривцун-Левшина // Взаємодія духовного і фізичного виховання у формуванні гармонійно розвиненої особистості : матеріали III наук.-практ. online-конф. з міжнар. участю (Слов’янськ, Україна, 24–25 марта берез. 2016 р.) / за ред. В.М. Пристинського, О.И.Федорова. – Слов’янськ : ДВНЗ «Донб. держ. пед. ун-т», 2016. – Ч. 1. – С. 41–48.