DESIGNING TUTORIALS AS A COMPONENT OF TEACHING MATERIALS (IN THE BROAD SENSE) IN THE PROCESS OF TEACHING MATHEMATICS TO ENGINEERING STUDENTS

Main Article Content

А. МАТЕLIONОК

Abstract

Different authors have various interpretations of teaching materials (TM). Our research shows the ambiguity of their interpretation. A consideration of the concept of TM in the broad and narrow sense has necessitated a number of interpretations. "Designing a practical training in the process of teaching mathematics to engineering students" in this research is a structural component of TM (in the broad sense). The basic principles and criteria for the selection of educational material content are stated. The use of special methodical tools and techniques of implementation of active learning methods is justified. The procedural model of contentrelated and methodological, organizational and managerial, monitoring and correcting activity of a teacher in the process of organizing tutorials for the training module "Elements of vector algebra" is proposed. The research results presented in this article are both theoretical and practice-oriented, and therefore may be useful for post-graduate students as well as young teachers.

Article Details

How to Cite
МАТЕLIONОК А. (2016). DESIGNING TUTORIALS AS A COMPONENT OF TEACHING MATERIALS (IN THE BROAD SENSE) IN THE PROCESS OF TEACHING MATHEMATICS TO ENGINEERING STUDENTS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 32-39. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/3910
Section
Педагогика. Методика

References

Вакульчик, В.С. Содержательно-методический и оргуправленческий аспекты проектирования и функционирования систематического контроля как важной компоненты УМК в процессе обучения математике студентов технических специальностей / В.С. Вакульчик, А.П. Мателенок // Вестн. ВГУ им. П.М. Машерова. – 2015. – № 2–3(86–87). – С. 108–117.

Голёнова, И.А. Обзор различных подходов к обучению математике и естественным наукам студентов медицинских вузов / И.А. Голёнова // Теорiя та методика навчання фундаментальних дисциплiн у вищiй школi : зб. наук. праць / Видавничий вiддiл НМетАУ. – Кривий Рiг, 2012. – Вип. VII. – С. 48–54.

Бабанский, Ю.К. Оптимизация процесса обучения: общедидактический аспект / Ю.К. Бабанский. – М. : Педагогика, 1977. – 252 с.

Вакульчик, В.С. Формы и методы организации самостоятельной работы студентов по высшей математике в техническом вузе : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02 / В.С. Вакульчик ; БГПУ им. М. Танка. – Минск, 1996. – 20 с.

Образцов, П.И. Технологии подготовки специалистов в системе профессионального образования : моногр. / П.И. Образцов. – Орел : ОГУ, 2011. – 338 с.

Груденов, Я.И. Совершенствование методики работы учителя математики : кн. для учителя / Я.И. Груденов. – М. : Просвещение, 1990. – 224 с.

Вакульчик, В.С. Метод построения частных алгоритмов как методический прием реализации когнитивно-визуального подхода при обучении математике студентов технических специальностей / В.С. Вакульчик, А.П. Мателенок // Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology, III(22), Editor-in-chief : Dr. Xénia Vámos, Issue: 45, 2015. – С. 18–23.

Манько, Н.Н. Когнитивная визуализация дидактических объектов в активизации учебной деятельности / Н.Н. Манько // Изв. Алтай. гос. ун-та. Сер. Педагогика и психология. – № 2. – 2009. – С. 22–28.

Элементы векторной алгебры. Элементы аналитической геометрии на плоскости и в пространстве : учеб.-метод. комплекс для студентов техн. специальностей / В.С. Вакульчик [и др.] ; под общ. ред. В.С. Вакульчик. – Новополоцк : ПГУ, 2009. – 220 с.

Вакульчик, В.С., Дидактические основы проектирования УМК по курсу «Математика» для технических специальностей / В.С. Вакульчик // Информатизация обучения математике и информатике: педагогические аспекты : сб. материалов Междунар. науч. конф., посвящ. 85-летию БГУ. – Минск, 2006. – С. 41–45.

Иванова, О.М. Работа в малых группах как интерактивный метод обучения физике / О.М. Иванова, Д.Э. Валуйский, О.А. Свекольников // Молодой ученый. – 2015. – № 2. — С. 30–36.