EDUCATIONAL CONDITIONS OF THE PROFESSIONAL COMPETENCE FORMATION OF A SPECIALIST: RESEARCH ANALYSIS OF THE NOTION

Main Article Content

O. SHARABAIKO

Abstract

The article presents the results of comparative research analysis of the notions «educational conditions», «organising educational conditions», «psychological and educational conditions», «didactic conditions». The article analyses various complexes of educational conditions in the aspect of professional competence formation of a specialist. Besides, the author represents educational conditions which provide professional competence formation of educators in the field of forming and employing interactive electronic educational resources in the computer programme Smart Notebook: sustainable motivation development concerning creation and use of EER in the computer programme Smart Notebook; providing educational, methodological and material support, including diagnostic techniques regarding educational process based on reflexion; involving the module system, variability and a mode of education, which enables to realize the individual scheme of education with regard to the degree of professional competence formation; keeping to methodological, designing-ergonomic and technological requirements in the process of creation and use of EER.

Article Details

How to Cite
SHARABAIKO, O. (2016). EDUCATIONAL CONDITIONS OF THE PROFESSIONAL COMPETENCE FORMATION OF A SPECIALIST: RESEARCH ANALYSIS OF THE NOTION. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 29-34. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/3962
Section
Pedagogy

References

Маковчик, А.В. Организационно-педагогические условия формирования профессиональной компетентности государственных инспекторов по пожарному надзору [Электронный ресурс] / А.В. Маковчик // Официальный сайт Бел. гос. пед. ун-та. – 2016. – Режим доступа: http://elib.bspu.by/handle/doc/3672. – Дата доступа: 08.08.2016.

Жук, О.Л. Педагогическая подготовка студентов: компетентностный подход / О.Л. Жук. – Минск : РИВШ, 2009. – 336 с.

Савельева, С.С. Педагогические условия формирования профессиональной компетентности учителя в образовательном процессе вуза : моногр. / С.С. Савельева. – Воскресенск : Позитив, 2012. – 218 с.

Филатова, З.М. Формирование компетентности преподавателей вуза в области создания и использования электронных учебно-методических комплексов (на примере учебных дисциплин направления подготовки «Менеджмент») : дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / З.М. Филатова. – Казань, 2016. – 200 л.

Адаев, И.А. Формирование профессиональных компетенций у будущих учителей химии с использованием информационных технологий : дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / И.А. Адаев. – Чебоксары, 2015. – 187 л.

Рагимова, Т.Т. Педагогические условия подготовки будущих учителей информатики к созданию и использованию электронных образовательных ресурсов : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / Т.Т. Рагимова ; Дагест. гос. пед. ун-т. – Махачкала, 2013. – 22 с.

Мезенцева, О.И. Организационно-педагогические условия развития профессиональной компетентности современного педагога : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / О.И. Мезенцева ; Новосибир. гос. пед. ун-т. – Новосибирск , 2014. – 23 с.

Темербекова, А.А. Формирование информационной компетентности учителя в региональной системе дополнительного профессионального образования : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.08 / А. А. Темербекова ; Моск. пед. гос. ун-т. – М., 2009. – 40 с.

Ипполитова, Н.В. Анализ понятия «педагогические условия»: сущность, классификация / Н.В. Ипполитова, Н.С. Стерхова // General and Professional Education. – 2012. – № 1. – С. 8–13.

Шеститко, И.В. О понятии рефлексии и условиях ее формирования в младшем школьном возрасте / И.В. Шеститко // Адукацыя i выхаванне. – 2003. – № 5. – С. 67–71.

Федякова, И.А. Психолого-педагогические условия формирования субъектных свойств личности младшего школьника / И.А. Федякова // Аспирант и соискатель. – 2007. – № 4. – С. 86–88.

Богус, М.В. Дидактические условия формирования учебной деятельности младших школьников в условиях билингвизма (на примере адыго-русского двуязычия) / М.В. Богус // Вестн. Адыг. гос. ун-та. Сер. 3, Педагогика и психология. – 2010. – № 3. – С. 121–129.

Яфаева, В.Г. Формирование профессиональной компетентности педагогов в сфере интеллектуального развития детей 3–7 лет (в региональной системе дополнительного образования) : дис. … канд. пед. наук : 13.00.08 / В.Г. Яфаева. – М., 2014. – 600 л.