PRIORITIES AND VALUABLE-SEMANTIC RELATION TO INCLUSIVE EDUCATION: EYES OF STUDENTS OF CLASSICAL UNIVERSITY
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
Based on humanistic, axiological, system and other approaches in the formation of the main characteristics of personal values and priorities of teacher personal (relationships, children, special educational needs, inclusion, inclusive knowledge, skills, competencies, inclusive educational environment; vocational training; self-development, healthy life) required to work in an inclusive educational environment; defined by the ratio of the future teachers for inclusive education; based on the opinions of students set a ranked set of values of the person required to work in an inclusive educational environment. The features of the teacher’s work in an inclusive environment; revealed a level of emotional acceptance of children with special educational needs; is a qualitative analysis of the results of the assessment of future teachers and priorities of personal values work in an inclusive learning environment.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A. SMANTSER, Belarusian State University, Minsk
д-р пед. наук, проф.
References
Педагогика и психология инклюзивного образования: учеб. пособие / Д.З. Ахметова [и др.]; под ред. Д.З. Ахметовой. – Казань: Изд-во «Познание» Института экономики, управления и права, 2013. – 204 с.
Саламанкская Декларация лиц с особыми потребностями, принятая Всемирной конференцией по образованию лиц с особыми потребностями: доступ и качество, Саламанка, Испания, 7–10 июня 1994 г. [Электронный ресурс].
Об образовании лиц с особенностями психофизического развития (специальном образовании): Закон Респ. Беларусь от 18 мая 2004 г. № 285-Зе [Электронный ресурс]. – Режим доступа: http://kodeksy-by.com/zakon_rb_ob_obrazovanii_lits_s_osobennostyami_psihofizicheskogo.htm. – Дата доступа: 16.02.2015.
Кодекс Республики Беларусь об образовании: 13 янв. 2011 г. № 243-3: принят Палатой представителей 2 дек. 2010 г.: одобр. Советом Респ. 22 дек. 2010 г. – Минск: Амалфея, 2011. – 496 с.
Сманцер, А.П. Гуманизация педагогического процесса в современной средней школе: учеб. пособие / А.П. Сманцер. – Минск: БГУ, 2010. – 335 с.
Сластенин, В.А. Введение в педагогическую аксиологию / В.А. Сластенин, Г.И. Чижакова. – М.: Издат. центр «Академия», 2003. – 192 с.
Мясищев, В.Н. Психология отношений / В.Н. Мясищев; под ред. А.А. Бодалева. – М.: Изд-во «Институт практической психологии». – Воронеж: НПО «МОДЭК», 1995. – 363 с.
Харламов, И.Ф. Педагогика: учебник / И.Ф. Харламов. – 5-е изд., перераб. и доп. – Минск: Университетское, 1998. – 560 с.
Ядов, В.А. Системный подход и принцип деятельности: методология, программа, методы / В.А. Ядов. – М.: Наука, 1987. – 253 с.
Сманцер, А.П. Теория и практика реализации преемственности в обучении школьников и студентов / А.П. Сманцер. – Минск: БГУ, 2013. – 271 с.