INTEDIFFIYA IN EDUCATIONAL PROCESS OF INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION

Main Article Content

I. LYATETSKAYA

Abstract

The intediffiya problem as unities of integration and differentiation in educational process of institutions of higher education is investigated in the article. The essence of the concept “intediffiya” is opened, the characteristic of its components is submitted. The difficulties resulting from an excess of educational process towards integration or differentiation of training of students are considered. Need of use of an intediffiya for institutions of higher education is proved. Intediffiya is described as the multidimensional pedagogical phenomenon which can act as process of merge, associations of parts in a whole and partitions whole on structural elements, parts; condition of dynamic system; condition of optimum existence and improvement of all developing systems; result of activity of dynamic system. Its specific functions are considered (systemacities, axiological, developing, adaptive, predictive). Intediffiya is presented at various structural levels: macro-, meso- and microlevel.

Article Details

How to Cite
LYATETSKAYA, I. (2015). INTEDIFFIYA IN EDUCATIONAL PROCESS OF INSTITUTION OF HIGHER EDUCATION. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 18-21. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/5849
Section
Pedagogy

References

Берулава, М.Н. Теоретические основы интеграции образования / М.Н. Берулава. – М.: Совершенство, 1998. – 173 с.

Моргун, В.Ф. Интеграция и дифференциация образования: личностный и технологический аспекты / В.Ф. Моргун // Школьные технологии = School technologies. – 2003. – № 3. – С. 3–9.

Сеченов, И.М. Рефлексы головного мозга: попытка свести способ происхождения психических явлений на физиологические основы: с биографией И.М. Сеченова / И.М. Сеченов. – М.: КомКнига, 2007. – 123 с.

Князева, В.В. Педагогика: словарь научных терминов / В.В. Князева. – М.: Вузовская книга, 2009. – 872 с.

Титовец, Т.Е. Теоретико-методические основы интеграции содержания педагогического образования / Т.Е. Титовец. – Минск: БГПУ, 2007. – 145 с.

Желнирович, Н.В. Интегративный подход к формированию универсальных учебных действий при обучении математике / Н.В. Желнирович // Методист. – 2014. – № 4. – С.44– 46.

Крулехт, М.В. Проблема интеграции в современной педагогике / М.В. Крулехт // Проблемы педагогики и психологии. – 2012. – № 3. – С. 257–261.

Бутузов, И.Д. Дифференцированный подход к обучению учащихся на современном уроке / И.Д. Бутузов. – Новгород: ЛГПИ им. А.И. Герцена, 1972. – 72 с.

Дядиченко, Е.А. Уровневая дифференциация в личностно-ориентированном образовании: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 / Е.А. Дядиченко. – Ростов н/Д, 2004. – 185 л.

Наумчик, В.Н. Педагогический словарь / В.Н. Наумчик, М.А. Паздников, О.В. Ступакевич. – Минск: Адукацыя і выхаванне, 2006. – 280 с.