THE DESTRUCTIVE FUNCTION OF BILINGUISM ON THE EXAMPLE OF THE LANGUAGE SITUATION IN IRELAND

Main Article Content

O. BUDZENIS

Abstract

The article reveals the historical preconditions for the emergence of Gaelic-English bilingualism in Ireland. The influence of the English language on the formation of the national Irish identity and the national picture of the world has been considered. The current linguistic situation as well as the measures for popularization of the Gaelic language taken by the government have been described.

Article Details

How to Cite
BUDZENIS, O. (2024). THE DESTRUCTIVE FUNCTION OF BILINGUISM ON THE EXAMPLE OF THE LANGUAGE SITUATION IN IRELAND. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (2), 104-107. https://doi.org/10.52928/2070-1640-2024-42-2-104-107
Author Biography

O. BUDZENIS, Yanka Kupala State University of Grodno

канд. филос. наук

References

Зуева К. П. Франция и страны южного Средиземноморья // Французский ежегодник = Frantsuzskii ezhegodnik-Annuaire detudes francaises. – 2017. – Т. 50, № 50. – С. 251–274.

Дагбаева О. И. Особенности языковой ситуации в странах Северной Африки // Вестн. РУДН. Сер.: Вопросы образования: языки и специальность. – 2015. – № 1. – С. 55–59.

Смокотин В. М. Особенности этнокультурной идентичности в многоязычных обществах северной Африки // Язык и культура. – 2010. – № 4(12). – С. 57–65.

Прожогина С. В. Магрибинская культура в пределах национальных границ и вне их // Тр. Ин-та востоковедения РАН. – 2018. – № 9. – С. 109–123.

Cади Н., Ковалевская И. И. Многоязычие в Алжире и его особенности // Вестн. Гос. гуманитар.-технол. ун-та. – 2016. – № 3. – С. 92–96.

Иман Э. К вопросу о статусе французского языка в королевстве Марокко в контексте франкофонии // Вестн. Рос. ун-та дружбы народов. Сер.: Русский и иностранные языки и методика их преподавания. – 2015. – № 1. – С. 92–97.

Куралесина Е. Н. Ключевые аспекты современной языковой политики федеральных властей Канады в отношении официальных языков // Древняя и Новая Романия. – 2017. – № 20. – С. 32–37.

Песонен П., Риихинент О. Динамичная Финляндия. – СПб.: Европ. Дом, 2007. – 388 с.

Беляева Н. Ю., Сабирова Д. Р. Современная языковая образовательная политика Республики Ирландия и Республики Татарстан // Казан. вестн. молодых ученых. – 2017. – № 1 – С. 125–129.

Mas-Moury Mack V. Language attitudes of parents in Irish-medium primary schools in County Dublin / Université Michel de Montaigne. – Bordeaux, 2013. – 566 p.

Ó Murchú H. Gaelic-medium education in the Republic of Ireland // Gaelic-medium education provision: Northern Ireland, the Republic of Ireland, Scotland and the Isle of Man / ed.: M. Scott, R. Ní Bhaoill. – Belfast, 2003. – P. 61–103.

Kelly A. Compulsory Irish. Language and education in Ireland in 1870–1970s. – Dublin: Irish Academic Press, 2002. – 160 p.

McCoy G., Scott М. Gaelic identities. – Belfast: Institute of Irish studies, Queen’s University Belfast, 2000. – 161 p.

Ó hIfearnáin T. Irish-speaking society and the state // The Celtic languages / ed. by M. Ball, N. Múller. – 2nd ed. – London and New York: Routledge, 2009. – P. 539–586.

Невилл П. Ирландия: история страны / пер. с англ. Н. Олмельянович; под ред К. Ковешникова. – М.: Эксмо; СПб.: Мидгард, 2009. – 352 с.