PSYCHOLOGY AND PEDAGOGICAL ASPECTS OF STIMULATION OF SPORTS AND RECREATIONAL ACTIVITY OF STUDENTS

Main Article Content

V. GOROVOI
V. NASKALOV

Abstract

 In article the short theoretical analysis of the mechanism of stimulation of sports and recreational activity of students is considered. A number of aspects which consecutive realization is necessary for formation at the student of need for physical activity is defined. The analysis is carried out and results of researches on studying of the motives and interests inducing students to occupations with use of forms and means of a physical recreation are presented. The most popular types of a physical recreation at students and also effective forms by the propaganda propagandist of work for involvement of students to sports and recreational activity are revealed.

Article Details

How to Cite
GOROVOI, V., & NASKALOV, V. (2018). PSYCHOLOGY AND PEDAGOGICAL ASPECTS OF STIMULATION OF SPORTS AND RECREATIONAL ACTIVITY OF STUDENTS. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 181-186. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/73
Section
Physical Education and Sports
Author Biographies

V. GOROVOI, Mozyr State Pedagogical University named after I.P.Shamyakin

канд. пед. наук

V. NASKALOV, Polotsk State University

канд. пед. наук, доц.

References

Кобяков, Ю.П. Двигательная активность студента: структура, нормы, содержание / Ю.П. Кобяков // Теория и практика физической культуры. – 2004. – № 5. – С. 43–47.

Земба, Е.А. Факторы здорового образа жизни / Е.А. Земба // Молодая спортивная наука Беларуси : материалы Междунар. науч.-практ. конф., Минск, 8–10 апр. 2014 г. : в 3 ч. / Белорус. гос. ун-т физ. культуры ; редкол.: Т.Д. Полякова (гл. ред) [и др.]. – Минск : БГУФК, 2014. – Ч. 2. – С. 112–114.

Виленский, М.Я. Социально-психологические детерминанты формирования здорового образа жизни / М.Я. Виленский // Теория и практика физической культуры. – 1994. – № 9. – С. 9–11.

Логинов, С.И. Физическая активность: методы оценки и коррекции / С.И. Логинов. – Сургут : СурГУ, 2005. – 74 с.

Рыжкин, Ю.Е. Психолого-педагогические основы физической рекреации : учеб. пособие / Ю.Е. Рыжкин. – СПб. : Образование, 1997. – С. 36–39.

Купчинов, Р.И. Формирование здорового образа жизни студенческой молодежи : пособие для преподавателей и кураторов групп сред. и высш. учеб. заведений / Р.И. Купчинов. – Минск : ИВЦ Минфина, 2004. – 211 с.

Здоровье студенческой молодежи: достижения теории и практики физической культуры, спорта и туризма на современном этапе : сб. науч. ст. / редкол.: А.Р. Борисевич [и др.]. – Минск : БГПУ им. М. Танка, 2013. – 332 с.

Соколов, В.А. Сущность, структура и содержание социально-педагогических факторов, детерминирующих физкультурную активность студенческой молодежи : автореф. дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 / В.А. Соколов ; Киевский. гос. ин-т физ. культуры. – Киев, 1992. – 51 с.

Лотоненко, А.В. Педагогическая система формирования у студенческой молодежи потребностей в физической культуре : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04 / А. В. Лотоненко. – Воронеж, 1998. – 340 л.

Ковалева, О.Н. Формирование положительного отношения к физкультурно-спортивным занятиям у студентов /О.Н. Ковалева, Т.Е. Могилевцева, А.С. Суворов // Проблемы физической культуры населения, проживающего в условиях неблагоприятных факторов окружающей среды : материалы VII Междунар. науч.-практ. конф., Гомель, 27–28 сент. 2007 г. / Гомел. гос. ун-т им. Ф. Скорины ; редкол.: О. М. Демиденко [и др.]. – Гомель, 2007. – С. 36–38.

Деятельность. Сознание. Личность / под ред. Д.А. Леонтьева. – М. : Смысл ; Академия, 2004– 346 с.