METHODOLOGICAL SIGNIFICANCE OF AXIOLOGICAL DETERMINANTS AS A BASIS FOR THE CONCEPT OF PERSONAL AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF A FUTURE TEACHER-MUSICIAN
Article Sidebar
Main Article Content
Abstract
The article reveals the axiological determinants of the music educational process, which are the methodological basis for the personal and professional development of a future music teacher.
The concept of personal and professional development is presented in a number of blocks, reflecting: 1) the social order of society for a competent specialist in the field of musical art; 2) the goal of conceptualization - the formation and development of personal and professional qualities of a music teacher based on basic values; 3) the value foundations of both musical and pedagogical and educational and musical activities of the subjects of the educational process; 4) theoretical positions of the concept, revealing: the sensitive period of professionalism formation; the main relationships and dependencies of the individual with the music educational process; axiological determinants as personal and social constructs of consciousness, fundamental positions of a professional; 5) the normative component of the concept represented by systemic, axiological, activity-based and competence-based approaches and the principles that reveal them.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
ZUO QING, Белорусский государственный педагогический университет имени Максима Танка, Минск
Belarusian State Pedagogical University named after Maxim Tank, Minsk
References
Абульханова К.А., Березина Т.Н. Время личности и время жизни. – СПб.: Алетейя, 2001. – 304 с.
Берталанфи Л. фон. Общая теория систем: критический обзор // Исследования по общей теории систем: сб. переводов / общ. ред. и вступ. ст. В.Н. Садовского, Э.Г. Юдина. – М.: Прогресс, 1969. – С. 23–82.
Богданов А.А. Философия живого опыта: попул. очерки: материализм, эмпириокритицизм, диалект. материализм, мпириомонизм, наука будущего. – Петербург: Изд. М.И. Семенова, [1913]. – 272 с.
Вачков И.В. Полисубъектное взаимодействие в педагогической среде университета // Педагогическата среда в университета като пространство за професионално-личностно развитие на бъдещия специалист: сб. с науч. ст. / Ассоциация на професорите от славянските страни (АПСС). – Габрово: ЭКС-ПРЕС, 2010. – С. 330–334.
Выготский Л.С. Педагогическая психология. – М.: Педагогика-Пресс, 1996. – 534 с.
Давыдов В.В. Проблемы развивающего обучения: опыт теоретического и экспериментального психологического исследования: учеб. пособие. – М.: Академия, 2004. – 282 с.
Каган М.С. Системный подход и гуманитарное знание: избр. ст. – Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1991. – 383 с.
Князева Е.Н., Курдюмов С.П. Основания синергетики: режимы с обострением самоорганизации, темпомиры. – СПб.: Алетейя, 2002. – 414 с.
Традиции и перспективы деятельностного подхода в психологии. Школа А. Н. Леонтьева / А.Г. Асмолов, Ю.Д. Бабаева, Н.Б. Березанская и др.; под ред. А.Е. Войскунского и др. – М.: Смысл, 1999. – 425 с.
Майковская Л. С. Ценностная сущность толерантности в контексте этнокультурной парадигмы музыкального образования // Вестн. Моск. гос. ун-та культуры и искусств. – 2008. – № 3(24). – С. 209–212.
Митина Л.М. Теоретико-методологическое обоснование личностно-профессионального развития студентов университета в условиях полисубъектного взаимодействия // Педагогическата среда в университета като пространство за професионално-личностно развитие на бъдещия специалист: сб. с научни статии / Ассоциация на професорите от славянските страни (АПСС). – Габрово: ЭКС-ПРЕС, 2010. – С. 407–413.
Полякова Е.С. Методологические основания развития личности педагога-музыканта в образовательном процессе. – Минск: ИВЦ Минфина, 2019. – 235 с.
Ражников В.Г. Три принципа новой педагогики в музыкальном обучении // Вопросы психологии. – 1988. – № 1. – С. 33–41.
Саймон Г. Науки об искусственном: [пер. с англ.]. – Изд. 2-е. – М.: Едиториал УРСС, 2004. – 140 c.
Сластенин В.А., Мажар Н.Е. Диагностика профессиональной пригодности молодежи к педагогической деятельности. – М.: Прометей, 1991. – 141 с.
Цзо Цин. Личностно-профессиональное развитие педагога-музыканта в контексте аксиологических детерминант / под науч. ред. Е.С. Поляковой. – Минск: ИВЦ Минфина, 2025. – 164 с.
Шиянов Е.Н. Педагогика: общая теория образования: учеб. пособие. – Ставрополь: Сев.-Кавказ. соц. ин-т, 2007. – 634 с.
Щербаков М.А. Семь путешествий в структуру сознания. – М.: Ин-т развития личности, В. Секачев и др., 1998. – 304 с.
Эльконин Д.Б. Введение в психологию развития (в традиции культурно-исторической теории Л.С. Выготского). – М.: Тривола, 1994. – 167 с.