THE STRUCTURE OF A MODERN LECTURE ON THE BASIS OF THE MATHEMATICAL ANALYSIS – A COMPETENCE-BASED APPROACH

Main Article Content

О. PIRUTKO
L. KOVGORENYA

Abstract

The change of level and quality of training of school students for studing in higher education institution demands the new directions in creation of process of adaptation and inclusion of students in the new educational environment. The dependence on information technologies, a priority of their use by modern school students have to be integrated with the process of development of cognitive interest to the exact sciences. Difficulties of a course of the mathematical analysis in technical college for school students can be overcome through the system of interaction of modern pedagogical, didactic and computer technologies. In the article some directions of a competence-based approach for training junior students in the mathematical analysis are considered. A competence-based approach in a choice of the purposes and the contents of the general education puts in the forefront the development of critical thinking, the formation of abilities to study throughout all life that conducts to the introduction in educational process of the methods of training based on independent activity of school students on mastering key competences.

Article Details

How to Cite
PIRUTKO О., & KOVGORENYA, L. (2014). THE STRUCTURE OF A MODERN LECTURE ON THE BASIS OF THE MATHEMATICAL ANALYSIS – A COMPETENCE-BASED APPROACH. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (15), 35-41. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/7980
Author Biography

О. PIRUTKO, Belarusian State Pedagogical University named after Maxim Tank, Minsk

канд. пед. наук, дoц.

References

Зеер, Э.Ф. Модернизация профессионального образования: компетентностный подход: учеб. пособие / Э.Ф. Зеер, А.М. Павлова, Э.Э. Сыманюк. – М.: Моск. психолого-социальный ин-т, 2005. – 216 с.

Каспржак, А.Г. Модернизация образовательного процесса в начальной, основной и старшей школе: Варианты решения / А.Г. Каспржак, Л.Ф. Иванова. – М.: Просвещение, 2004. – 458 с.

Леднев, В.С. Государственные образовательные стандарты в системе общего образования. Теория и практика / В.С. Леднев, Н.Д. Никандрова, М.В. Рыжакова. – М.: Изд-во Моск. психолого-социального ин-та; Воронеж: Изд-во НПО «МОДЭК», 2002. – 384 с.

Гельфанд, М.Б. Упражнения межпредметного характера к теме «Производная» / М.Б. Гельфанд, В.П. Берман // Математика в школе. – 1979. – № 2. – С. 31–36.

Мерзлякова, О.П. Формирование ключевых компетенций учащихся в процессе обучения физике в школе / О.П. Мерзлякова, П.В. Зуев. – Екатеринбург, 2009. – 100 с.

Пирютко, О.Н. О методике изучения производной в учреждениях среднего профессионального образования / О.Н. Пирютко, Л.В. Ковгореня. – Минск: Ин-т информац. технологий БГУИР, 2011. – С. 138–140.

Пирютко, О.Н. Использование производной для решения уравнений, доказательства и решения неравенств / О.Н. Пирютко, Л.В. Ковгореня // Матэматыка: праблемы выкладання. − 2012. – № 1. – С. 48–59.

Равен, Дж. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / Дж. Равен. – М.: Когито-Центр, 2002. – 396 с.

Холодная, М.А. Психология интеллекта: Парадоксы исследования / М.А. Холодная. – 2-е изд., перераб. и доп. – СПб.: Питер, 2002. – 272 с.

Хуторской, А.В. Общепредметное содержание образовательных стандартов / А.В. Хуторской. – М.: Знание, 2002. – 180 с.