PRECONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF CONTINUOUS PEDAGOGICAL EDUCATION WITHIN THE SISTEM OF COLLEGE-UNIVERSITY IN THE POST-SOVIET PERIOD

Main Article Content

N. SHCHEPETKOVA

Abstract

Based on the analysis normative legal documents of the late 1980s – early 1990s and statistical reports identified prerequisites of continuous pedagogical education within the sistem of college-university. As the main precondition is considered the Belarus transition to a market economy. Market relations in the sphere of education has led to expand the range of pedagogical specialties universities, including – in the reduced terms of training, as well as massive higher pedagogical education while dramatically reducing secondary special one. An important precondition for the development of continuing education within the sistem of college-university is becoming the sovereignty of Belarus. On the one hand, this led to difficulties due to lack of a regulatory framework and meth-odological framework of the national education system, on the other hand – this gave additional impetus contin-uing education due to appeals to the international educational experience. As a precondition considered migra-tion inside Belarus caused by urbanization and the consequences the Chernobyl accident. Overcoming the nega-tive consequences of migration for education led to a stable increase in the number entering the teaching spe-cialty and contributed to expand the range of specialties by introducing double qualifications.

Article Details

How to Cite
SHCHEPETKOVA, N. (2014). PRECONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF CONTINUOUS PEDAGOGICAL EDUCATION WITHIN THE SISTEM OF COLLEGE-UNIVERSITY IN THE POST-SOVIET PERIOD. Vestnik of Polotsk State University. Part E. Pedagogic Sciences, (7), 23-29. Retrieved from https://journals.psu.by/pedagogical/article/view/8002

References

Голубович, Г.И. Экономическая история Беларуси: учеб.-практ. пособие / В.И. Голубович. – Минск: БГЭУ, 1999. – 130 с.

Статистический ежегодник Республики Беларусь, 2012. – Statistikal yearbook of the Republic of Belarus, 2012: стат. сб.: на рус. и англ. яз. / Нац. стат. комитет Респ. Беларусь; редкол.: В.И. Зиновский (пред.) [и др.]. – Минск: [б. и.], 2012. – 715 с.

Статистический ежегодник Республики Беларусь, 2004. – Statistikal yearbook of the Republic of Belarus, 2004: стат. сб.: на рус. и англ. яз. / М-во статистики и анализа Респ. Беларусь; редкол.: В.И. Зиновский (пред.) [и др.]. – Минск: [б.и.], 2004. – 611 с.

Статистический ежегодник Республики Беларусь, 2007. – Statistikal yearbook of the Republic of Belarus, 2007: стат. сб.: на рус. и англ. яз. / М-во статистики и анализа Респ. Беларусь; редкол.: В.И. Зиновский (пред.) [и др.]. – Минск: [б.и.], 2007. – 618 с.

Образование в Республике Беларусь: стат. сб. / Нац. стат. комитет Респ. Беларусь; редкол.: В.И. Зи-новский (пред.) [и др.]. – Минск, 2013. – 232 с.

Основные направления перестройки высшего и среднего специального образования в стране: поста-новление ЦК КПСС (Правда, 1987, 21 марта) // Народное образование в СССР: сб. нормативных ак-тов. – М.: Юрид. лит., 1987. – 336 с. – С. 223–245.

Народное хозяйство Республики Беларусь в 1991 г.: стат. сб. / Гос. ком. Беларуси по статистике и анализу. – Минск: Беларусь, 1993. – 263 с.

Аб стане і перспектывах развіцця ўніверсітэцкай адукацыі ў Рэспублiцы Беларусь: пастанова калегіі М-ва адукацыі Рэсп. Беларусь, 26 кастр. 1994 г. № 37 // Зб. нарматыўных дак. М-ва адукацыi Рэсп. Беларусь. – 1995. – № 1. – С. 3–6.

Латыш, Н.И. Образование на рубеже веков: моногр. / Н.И. Латыш. – Минск: М-во образования Респ. Беларусь, Нац. ин-т образования. – Минск, 1994. – 157 с.

Аб адукацыi ў Рэспублiцы Беларусь: Закон Рэсп. Беларусь, 24 снежня 1991 г. // Зб. нарматыўных дак. М-ва адукацыi Рэсп. Беларусь. – 1992. – № 3. – С. 3–6.

Прыкладнае палажэнне аб вышэйшай навучальнай установе, 28 чэрв. 1993 г., № 203 // Зб. нарматыўных дак. М-ва адукацыi Рэсп. Беларусь. – 1993. – № 11. – С. 38–41.

История педагогического образования Беларуси: учеб.-метод. пособие / А.И. Андарало [и др.]; под общ. ред. А.И. Андарало. – Минск: БГПУ, 2011. – 248 с.

Статистический ежегодник Республики Беларусь, 2012. – Statistikal yearbook of the Republic of Belarus, 2012: Стат. сб.: на рус. и англ. яз. / Нац. стат. комитет Респ. Беларусь; редкол.: В.И. Зиновский (пред.) [и др.]. – Минск: [б. и.], 2012. – 715 с.

Канцэпцыя адукацыі і выхавання ў Беларусі на перыяд да 2000 года, 26 сак. 1993 г., № 783 // Адука-цыя і выхаванне. – 1993. – № 12. – С. 119–152. 15. Прыкладнае палажэнне аб каледжы, 15 ліпеня 1992 г., № 433 // Зб. нарматыўных дак. М-ва адукацыi Рэсп. Беларусь. – 1993. – № 1. – С. 20–22.

Дзяржаўная комплексная праграма развіцця адукацыі і выхавання ў Беларусі на перыяд да 2000 года, 15 лістап. 1993 г., № 783 // Адукацыя і выхаванне. – 1994. – № 3. – С. 44–53.

Аб мерах па забеспячэнню ўстаноў асветы рэспублікі педагагічнымі кадрамі: пастанова калегіі М-ва асветы Беларус. ССР, 30 сак. 1988 г., № 3 // Зб. загадаў і інструкцый М-ва асветы Беларус. ССР. – 1988. – № 7. – С. 10–14.

Аб выкананні дзяржаўнай праграмы па ліквідаціі ў Рэспубліцы Беларусь вынікаў катастрофы на Чарнобыльскай АЭС: пастанова калегіі М-ва адукацыі Рэсп. Беларусь, 25 лістап. 1992 г., № 12-п // Зб. нарматыўных дак. М-ва адукацыi Рэсп. Беларусь. – 1993. – № 2. – С. 6–8.

Аб рабоце вышэйшых навучальных устаноў і абласных упраўленняў народнай адукацыі рэспублікі па мэтавай падрыхтоўцы педагагічных кадраў: загад Міністэрства народнай адукацыі БССР, 24 лют. 1989 г., № 66 // Зб. нарматыўных дак. М-ва народнай адукацыі БССР. – 1989. – № 6. – С. 38–39.

Аб правядзенні ўступных экзаменаў у ВНУ ў 1991 годзе і аб арганізацыі прыему ў педагагічныя інстытуты і ўніверсітэты (педагагічныя адзяленні): загад М-ва народнай адукацыі БССР, 14 сак. 1991 г., № 59 // Зб. нарматыўных дак. М-ва народнай адукацыі БССР. – 1991. – № 5. – С. 30–32.